Tvůrčí psaní 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
201TPS2 | Z | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem studia je rovíjení tvořivosti prostřednictvím psaného projevu zaměřeného takovým způsobem, že se jeho prostřednictvím mohou kultivovat studentovy/činy schopnosti rozvíjet příběh jak v obecné umělecké perspektivě jeho potenciálně symbolického (tematizovaného) podání, tak v souvislosti s jejich dramatickým citem a jeho kultivací.
Forma studia
Semináře, autorské kolokvium.
Předpoklady a další požadavky
Odevzdané texty (fabulované rozvinutí vlastního traumatického zážitku, dějová synopse vzniklá na základě převzatého syžetu s rozpracováním jedné vybrané situace, dramatizace krátkého vyprávění a další texty, jejichž náměty a zaměření vyplývají z individuálních předpokladů studentů/ek, které projevili/y při plnění předešlých zadání) a reflexe „cizích“ textů pomocí příslušných pojmů.
Obsah kurzu
Své literární vyjadřování rozvíjejí studenti/ky i v 2. semestru při práci na vlastních textech, v nichž se tentokrát zaměřují na fabulaci (rozvíjení příběhu). Při práci na těchto textech střídají/kombinují postup od (prožívané či spoluprožřívané) situace (např. při tvořivém fabulování vlastního traumatického zážitku) a od převzatého syžetu, tj. postup od „prožitku“ k fabuli a od daného (mytického, pohádkového atp.) příběhu k jeho (subjektivní) interpretaci vlastní fabulí, resp. přístup vyprávěcí (např. v podobě dějové synopse) s předváděcím (= evokace jednotlivé scény včetně dialogu), tj. „epické“ s „dramatickým“. Odevzdané texty se stávají předmětem interpretace, na níž se od počátku podílejí všichni studenti i studentky a kterou pedagog vede až k vyvození příslušných pojmů literární a divadelní poetiky, rozvíjených v rámci konfrontace vyprávění (diegeze) a předvádění (mimeze), narativity a performativity, syžetu a fabule, odvíjení (apriorně stanovené dějové linie) a rozvíjení (tj. motivace představující interpretaci převzatého příběhu při konkrétní fabulaci), dějopvých a mimodějových motivů, děje a kompozice atd.
Doporučená nebo povinná literatura
Jaroslav Vostrý: K divadelní podobě románu Zločin a trest, in: Činoherní klub 1965-1972 (Dramaturgie v praxi), Praha 1996, str. 87-99
Vladimir Propp: Morfologie rozprávky (v českém výboru Proppových studií, příp. samost. slovenské vydání)
Robert Scholes / Robert Kellog: Povaha vyprávění, Brno 2002
Materiály ke studiu režie a dramaturgie I (Obraz)
Viz též literaturu k předmětu Scénická propedeutika
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě výsledků autorské tvorby a aktivity na seminářích.
Další informace
Předmět lze absolvovat opakovaně
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramaturgie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Režie činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Herectví činoherního divadla (M.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie činoherního divadla (B.A.) (volitelný předmět)