Filosofická propedeutika 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EFO1 | Z | 1 | 2T | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
V souladu s klíčovými principy uměleckého výzkumu je naším cílem analyzovat rozmanité přístupy k tělu v uměleckém procesu pomocí cvičení, interaktivních situací, četby materiálů a diskuzí.
Forma studia
Workshop, analýza textů, moderovaná diskuse, čtení.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání tohoto předmětu.
Obsah kurzu
Umělecká, etická a ideologická funkce těla je v současné diskuzi o performativním umění všudypřítomným tématem. V nedávné době je patrný posun k politickému a ideologickému tělu, například ve feministickém performativním umění nebo v postkoloniálním úhlu pohledu. Tento obrat může být chápán jako reakce na ideály 20. století, které zdůrazňovaly potřebu osvobodit tělo ze společenského a sexuálního útlaku, ve snaze umožnit lidské bytosti, aby byla volná a mohla dosáhnout harmonie. Současné divadlo a performativní umění vyzívají a překročují tradiční fyzické reprezentace role skrze herectví, jak se ukazuje například v práci Gob Squad, Katie Mitchelové nebo uskupení Rimini Protokol. Tělo už není vnímáno jako zdroj autentické pravdy, po smyslu tradice avantgardy 20. století, ale spíše jako sociální konstrukt, a jako takové se může stát předmětem podrobného zkoumání. Tento obrat ale v žádném případě nepředstavuje totální změnu paradigmatu: herectví v pojetí západní kultury a mainstreamová divadla jsou podporována a slouží divadelnímu akademickému světu – přičemž herecká ideologie vyrůstá z tradice Stanislavského nebo amerického Method Acting.
Na tomto workshopu začneme zkoumáním těchto příkladů rozšířeného vnímání tělového vyjádření, později se podíváme na některá z následujících témat, podle zájmu a zaměření účastníků dílny:
- Jaká je funkce těla a tělové exprese v současném umění?
- Jaký jazyk je vhodný použít v diskuzi o ztělesněném uměleckém výrazu? Jaké koncepty, slova, nálepky a nový slovník potřebujeme, abychom mohli vyjádřit tato těla, tyto aspekty těla?
- Jak může být tělo považováno za zdroj pravdy a spontaneity? Má nějakou vlastní duši?
- Může být umělecké tělo neutrálním tělem, nepopsaným listem papíru nebo prázdnem, kterým uniká význam?
- Nebo je tělo samotným předmětem disciplíny, politické subordinace, společenské normativnosti, nebo dokonce předmětem komodifikace?
- Je-li tělo považované za arénu pro politické hry o moc a útlak, jak to můžeme vztáhnout k diskuzi o identitě a reprezentaci?
- Jak lze umělecky přistoupit k otázce o kolektivním těle, které se vynořuje ve věku využívání nových digitálních technologií nebo kybernetických technik?
Umělec se tyto otázky snaží zodpovědět na praktické úrovni, skrze trénink, cvičení a setkávání se s diváky. Proto je pro jakékoli zkoumání v tomto oborou přínosné kombinovat teoretickou diskuzi s praktickými cvičeními. Pokud se vydáme zkoumat toto pole, potřebujeme se také podívat na tradici těchto cvičení, a snad nalézt nové cesty v rozvoji tohoto výcviku.
Doporučená nebo povinná literatura
Butler, J.: The Psychic Life of Power. Stanford: Standford University Press 1997.
Merleau-Ponty, M.: The Visible and the Invisible. Northwestern University Press 1968.
Nancy, J.-L.: Corpus. Paris: Métailié 2000.
Euripides: Médea.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udíleny na základě:
- účasti a aktivity na workshopu,
- vypracování semestrální práce.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku v anglickém jazyce (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)