Herecká tvorba v autorském tvaru 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EHA4 | Z | 3 | 4T | anglicky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Eva ČECHOVÁ, Jan HANČIL, Hana MALANÍKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student dokáže
A) Odborné dovednosti:
- prozkoumat tematické pole a zvolit nosné téma,
- ve spolupráci s pedagogem a ostatními najít adekvátní formu scénického řešení situace a jejího tématu,
- formovat téma hereckými prostředky („gestus“) s využitím osobního tematizovaného postoje, charakterizace, práce s žánrem a stylizací,
- dokáže uplatnit principy skladebnosti v jevištním celku: ve spolupráci s pedagogem a ostatními dokáže strukturovat celek.
B) Odborné znalosti:
- vysvětlit princip autorského uchopení tématu,
- definovat rozdíl mezi herectvím prožívání postavy a herectvím tématu/osobnostním herectvím,
- vysvětlit skladbu jevištních komponentů na půdorysu vznikajícího díla.
C) Obecné způsobilosti:
- být platným členem tvůrčího týmu (spolupráce včetně uplatnění autorského přínosu i respektu k uplatnění ostatních členů týmu),
- prosadit svou uměleckou představu a přesvědčit o ní ostatní,
- umí trpělivě hledat nejvhodnější výrazové prostředky až do samotného konce zkušebního procesu,
- umí přiměřeně rozložit síly a investovat energii v rozhodujícím okamžiku.
Forma studia
Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů, aktivní analýza témat atd.
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizity:
- obecná znalost principů autorské tvorby,
- dvousemestrální zkušenost dialogického jednání,
- dvousemestrální zkušenosti z dalších psychosomatických disciplín: přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu,
- dvousemestrální zkušenost předmětu Herecká propedeutika na základě dialogického jednání.
Korekvizity:
- kreativní předpoklady,
- studium dialogického jednání,
- studium řečového jednání respektive přednesu,
- studium jevištního pohybu.
Obsah kurzu
Předmět uvádí studenty do kolektivní práce v autorském divadle formou tvůrčího semináře/tvůrčí dílny, v níž se studenti zapojí jako herci, autoři i režiséři dílčích částí a dozvídají se základní principy režijní skladebnosti a dramaturgie. Cílem základního dvousemestrálního kursu je seznámit studenty s metodami kolaborativní práce, aby je posléze mohli sami praktikovat a realizovat ve vlastních autorských projektech.
Předmět navazuje na předmět „Herecká propedeutika na základě dialogického jednání“ a přidává nároky společné tvorby kolektivního autorského tvaru pod vedením pedagoga předmětu. Předpokladem je schopnost společného dramaturgického, autorského a hereckého zapojení, přípravy z hodiny na hodinu. Při práci v hodinách je kladen důraz na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobní/autorský vklad. Předpokládá se schopnost autorského psaní a dramaturgického uvažování. Studenti se též setkávají s literární předlohou (dramatickou, epickou), pracují s různými literárními a řečovými žánry a pod vedením pedagoga je zapracovávají do polyfonního tvaru scénické koláže. Předmět vede k pochopení skladebných principů kolaborativního divadla a připravuje studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení.
Průběh semestru má dvě hlavní fáze:
- akumulace materiálu,
- tvarování a hledání celku.
V závěru semestrálního projektu se předpokládá zvýšené nasazení a vyšší počet zkoušek, zpravidla též o víkendu.
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací. Hodnotí se schopnost spolupráce, iniciativa, schopnost tvůrčím způsobem rozvíjet jak vlastní impulsy, tak impulsy ostatních; důraz je kladen na autentické osobnostní uchopení a osvojení námětu.
V celkovém hodnocení představuje 50 % posouzení aktivity na cvičeních, 30 % posouzení kvality vlastního autorského vkladu a 20 % posouzení výkonu na klauzurním představení.
Postup:
- dramaturgická příprava,
- analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování,
- aktivní analýza situací,
- skladba a příprava klausurního představení.
Doporučená nebo povinná literatura
Barba, E. a Savarese, N.: Slovník divadelní antropologie, Praha: Divadelní ústav, Lidové noviny, 2000
Brook, P.: Prázdný prostor, Praha: Panorama, 1988
Čechov, M.: O herecké technice, Praha: DAMU a DU, 1996
Donnellann, D.: Herec a jeho cíl, Praha: Brkola, 2007
Hančil, J. a Malaníková, H.: Herecká propedeutika mezi autorstvím a herectvím, Brkola, 2016
https://www.damu.cz/media/herecka_propedeutika_mezi_autorstvim_a_herectvim_KQQeuse.PDF
Hančil, J.: Osobnostní herectví a jevištní osobnost in Osobnostní herectví a cesta k němu, DAMU, 2009
Jouvet, L.: Nepřevtělený herec, Praha: Orbis, 1967
Rutte, M.: O umění hereckém: k estetice a psychologii divadelní a filmové tvorby, Praha: Vilímek, 1946
Stanislavskij, K. S.: Moje výchova k herectví I, Praha: Athos, 1946
Tairov, A.: Odpoutané divadlo, Praha: AMU, 2005
Vostrý, J.: O hercích a herectví, Praha: AMU, KANT 2014.
Hodnoticí metody a kritéria
Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku v anglickém jazyce (B.A.) (volitelný předmět)