Interpretační seminář 3
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EIS3 | Z | 2 | 3T | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Naučit studenty pozornému čtení, učinit čtení životní potřebou, tj. prokázat jeho smysluplnost. A vzhledem k zaměření studia vychovat ke čtení dramatické literatury. Dramatický text není součtem všech replik a scénických poznámek. Číst jej znamená dešifrovat jeho strukturu. Interpretační seminář učí tomuto specifickému způsobu čtení. Zároveň přitom ukazuje, jak se struktura dramatického (dnes čím dál častěji spíše postdramatického) textu v dějinách divadla proměňovala.
Forma studia
V prvním ročníku dvouletého semináře je předmětem studia Shakespeare, jehož postavení a význam odkazuje nazpět k počátkům dramatické kultury i dopředu až k dramatu současnému. Ve druhém ročníku se studenti setkají s dramaty, v nichž je tematizováno divadlo, divadelnost, hra (Eurípidés, Calderon, Pirandello, Schnitzler apod.).
Předpoklady a další požadavky
Přednášky z dějin divadla.
Obsah kurzu
Studenti přicházejí na seminář připraveni četbou určeného textu, který je pak na základě jejich prvních postřehů společně čten a interpretován znovu, alespoň ve svých klíčových scénách.
Doporučená nebo povinná literatura
Umberto Eco: Meze interpretace. Jan Kott: Shakespearovské črty, Alois Bejblík: Shakespearův svět, Přemysl Rut: Příběh a Shakespeare (tam další bibliografie), J. L. Styan: Prvky dramatu, Černá komedie, Bertolt Brecht: Myšlenky, Friedrich Durrenmatt: Problémy divadla, Jan Hyvnar: Francouzská divadelní reforma, Herec v moderním divadle, Hans-Thies Lehmann: Postdramatické divadlo, Jana Pilátová: Hnízdo Grotowského a především vlastní dramatické texty.
Ostatní materiály vzejdou vždy přímo z konkrétních seminářů.
Hodnoticí metody a kritéria
V polovině školního roku zápočet, na závěr zkouška. V hodnocení se kromě účasti a projevu studenta během celého semináře přihlíží ke schopnosti formulovat zvolené téma při závěrečném kolokviu.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven