Výchova k vědomému pohybu 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202EVD1 | Z | 2 | 2T | anglicky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Jana NOVORYTOVÁ, Michaela RAISOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Bystření tělového cítění, vnímání vnitřního prostoru těla a jeho pohybu - konkrétní úkoly, cvičení.
- Prolínání vnitřního prostoru do prostoru vnějšího - uvědomění si těla a pohybu „tady a teď“ v prostoru jeviště - konkrétní úkoly, cvičení.
- Fyzické vnímání rozdílů v uvolnění, povolení, aktivaci a přepětí. Hra s rytmem a pohybovými skladbami - improvizace, krátké etudy.
- Konkétní témata improvizací, z nichž studenti tvoří krátké etudy: můj prostor, živly, barvy.
Forma studia
- Pravidelné týdenní setkávání celého ročníku ve velkém sále.
- Využívání velkého prostoru pro experimentaci s pohybem.
Zpětná vazba na jednotlivá pohybová zadání: Jak se vidím / Jak působím na diváky.
Předpoklady a další požadavky
- Přepoklad koordinovaného pohybu.
- Rytmické cítění.
- Předpoklad pohybové představivosti.
- Muzikalita.
.
Obsah kurzu
Výchova k pohybu je nezbytná k uvědomění si vlastního těla a pohybu a k jeho následnému přenášení do procesu vlastní tvorby a bytí na jevišti.
- Klid - vnímání času a prostoru.
- Dýchání.
- Uvolnění, povolení, aktivace a přepětí.
- Dynamika pohybu.
- Plasticita pohybu. a představivost.
- Rytmus.
Doporučená nebo povinná literatura
BERTRAND, Y. Soudobé teorie vzdělávání. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-216-5
BLÁHOVÁ, Eliška. Pohyb, rytmus, výraz: příručka pro učitele rytmiky. Brno: Spolek Vesna Brno, 1928. 168 s., obr. příl.
BLÁHOVÁ, Eliška. Verše a říkadla pro rytmický výcvik dětí. 2., dopln. a přeprac. vyd. Praha: Česká grafická unie, 1935. 84 s.
BLAHUTKOVÁ, Marie. Psychomotorika. Brno: Masarykova univerzita, 2003. 92 s. ISBN 80-210-3067-4.
BLAHUTKOVÁ, Marie; JONÁŠOVÁ, Daniela. Využití hudebně pohybové výchovy v rytmické gymnastice. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 44 s. ISBN 978-80-210-4838-6.
BLAŽÍČKOVÁ, Eva. Metodika a didaktika taneční výchovy. Praha: UK Pdf, 2004. 48 s. ISBN 80-7290-166-4
GRECMANOVÁ, H., URBANOVSKÁ, E., NOVOTNÝ, P. Podporujeme aktivní myšlení a samostatné učení žáků. Olomouc : Hanex, 2000. ISBN 80-85783-28-2
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2004. 164 s. ISBN 80-7068-181-0
JEŘÁBKOVÁ, Jarmila. Taneční průprava. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1979. 156 s. Odborná literatura pro veřejnost.
KALHOUS, Z.; OBST, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 320 s. ISBN 80-7178-253-X
KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování. Teoretické a praktické problémy. Praha : Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Jevištní pohyb: Herecká pohybová výchova. 2., dopl. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra autorské tvorby a pedagogiky, 1998. 240 s. ISBN 80-85883-32-5.
KRÖSCHLOVÁ, Eva. Ladění: Psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: DAMU, 1998. 78 s. ISBN 80-85883-38-4
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Nauka o pohybu: Odborný učební text pro pedagogy tance. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1974. 144 s.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec. Praha: Orbis, 1964. 262 s., 40 s. příl.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila; KRÖSCHLOVÁ, Eva. Výrazový tanec: Taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 194 s. ISBN 80-7068-106-3.
KURKOVÁ, Libuše aj. Hudebně pohybové hry v mateřské škole: Učebnice pro 3. ročník studia oboru Učitelství pro mateřské školy na středních pedagogických školách. Praha: SPN, 1989. 140 s., 72 s. not. příl. Ed. Učebnice pro střední školy.
KURKOVÁ, Libuše. Dětská tvořivost v hudbě a pohybu. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1981. 104 s.
KURKOVÁ, Libuše. Říkáme si, zpíváme si, hrajeme a tančíme. Praha: SPN, 1971. 108 s. Knižnice metodické literatury.
KURKOVÁ, Libuše; EBEN, Petr. Hudebně pohybová výchova šestiletých až osmiletých dětí: Učební text pro 3. roč. pedagogických škol, obor vychovatelství a odborný text pro učitele lidových škol umění. Praha: SPN, 1975. 62 s.
KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-965-8
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. I. díl: Rytmická a pohybová výchova mladšího žactva (děti ve věku 6-9 let. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1996. 132 s.
LÖSSL, Jiří. Estetický pohyb jako zdroj dětské radosti. II. díl: Pohybová průprava mladšího žactva v hodinách rytmické a pohybové výchovy. Praha: Česká obec sokolská - ústřední škola, 1999. 164 s.
LÖSSL, Jiří. Rytmická, pohybová a taneční výchova mladšího žactva: Deset lekcí pro začínající pedagogy. Praha: NIPOS, 2012, 2.vyd. 94s. ISBN 978-80-7068-266-1
MAREŠ, J. Styly učení žáků a studentů. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-246-7
MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno : MU, 1995, ISBN 80-210-1070-3. Národní program rozvoje vzdělávání. Praha : ÚIV, 2001. ISBN 80-211-0372-8
MUŽÍK, J. Andragogická didaktika. Praha : CODEX Bohemia, 1998. ISBN 80-85963-52-3
PASCH, M. a kol. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-127-4
POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: (Průprava dětí mladšího školního věku). Praha: ARTAMA-IPOS, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7.
PRŮCHA, J.; WALTEROVÁ, E.; MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
RELLICHOVÁ,Ludmila. Taneční tvorba pro děti a s dětmi: ukázky taneční tvorby jako výsledku výchovně vzdělávacího procesu. Praha: NIPOS, 2009. ISBN 978-80-7068-237-1
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7
ŠVANDOVÁ, Lenka. Taneční výchova pro předškolní děti. Praha: NIPOS, 2007.
ŠVANDOVÁ, Lenka; MOJDL, Edgar. Tvořivé taneční hry s hudebním doprovodem. Praha: NIPOS, 2011. ISBN 978-80-7068-210- 4
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol.: Pedagogika pro učitele. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1736-0
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Taneční gymnastika. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. 92 s. ISBN 80-7068-167-5.
ZÁDĚROVÁ-KYTÝŘOVÁ, Markéta. Základy taneční gymnastiky. Praha: SPN, 1980. 104 s.
ČECHOV, Michail: O herecké technice. Praha: Divadelní ústav 1996.
KRÖSCHLOVÁ, Jarmila.: Nauka o pohybu. Praha: Orbis 1980.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Jevištní pohyb. Praha: AMU 2002.
KRÖSCHLOVÁ, Eva: Ladění- psychosomatická příprava k výuce herectví. Praha: AMU 2003.
LECOQ, Jacques: Theatre of Movement and Gesture. ISBN-13: 978-0415359443.
LECOQ, Jacques: The Moving Body- Teaching Creative Theatre. ISBN-13: 9780878301416.
TURBA, Ctibor: Cirkus Alfred. Praha: Divadlo Alfred 2006.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- Prezence v hodinách. MAx 3 absence.
- Zaujetí a osobní invence.
- Jedné či více autorských etud, nebo improvizace - sólo, nebo ve skupině.
- Písemné reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 11:00–13:00 | Michaela RAISOVÁ Jana NOVORYTOVÁ |
Velký sál Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven