Proměny autorství
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202PAE | ZK | 2 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student by měl nahlédnout vlastní autorské snažení jakou součást širšího kontextu, uvědomit si tak lépe svou pozici, její výhody i úskalí. A zbavit se pocitu, že autorství začíná až s jeho vlastními pokusy.
Co to vlastně znamená „být autorem“? Jaké jsou a jak se mění podmínky, podoby a důsledky autorství? Vztah společnosti k autorovi (a s ním i autorovo sebe-vědomí) se v různých dějinných epochách a situacích liší: někdy je autorova „užitečnost“ samozřejmá jako užitečnost řemeslníka, jindy si autor musí svou existenci vyvzdorovat. V některých kulturách leží těžiště autorství v interpretaci obecně sdílených vyprávění, v jiných se přesouvá k vyjádření jedinečné osobní zkušenosti. Všechny tyto nároky, okolnosti a pojetí mají pochopitelně značný vliv na autorství samo, tj. na tvar a strukturu díla.
Forma studia
Cyklus přednášek (dva semestry), v nichž jsou jednotlivé autorské mody dokládány příklady z různých oblastí autorské tvorby (napříč uměleckými obory).
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem je autorská činnost jako činnost nejen spontánní, ale také vědomá a sebe-vědomá. Kromě soustavné reflexe zkušenosti vlastní také zájem o zkušenost autorů ostatních, zejména těch, kteří o ní zanechali svědectví.
Obsah kurzu
Kromě orientace v přístupech k autorství jde i o sebeidentifikaci každého studenta: o uvědomování vlastního směru a o představu území, na které svým snažením vstupuji.
Doporučená nebo povinná literatura
Literature on culture history and theory, author personal beliefs who reviewed their own works. Specific titles are recommended in classes considering personal topics of individual students.
Apollinaire: O novém umění
Brecht: Myšlenky
Bunin: Proklaté dny
Camus: Mýtus o Sisyfovi
Canetti: Svědomí slov
Cvetajevová: Básník a čas
Čapek: Marsyas
Dubuffet: Dusivá kultura
Durych: Váhy života a umění
Eliot: O básnictví a básnících
Flaubert: Dopisy
Gombrowicz: Deník I-II
Hugo: Předmluva ke Cromwellovi
Ionesco: Střípky deníku
Kafka: Deníky
Kandinsky: O duchovnosti v umění
Mann: Jak jsem psal Doktora Fausta
Milosz: Svědectví poezie
Musil: Eseje, Nezval: Moderní básnické směry
Paz: Luk a lyra
Poe: Filosofie básnické skladby
Proust: Eseje
Seifert: Všechny krásy světa
Sgallová - Kroupa (eds.): O umění básnickém a dramatickém (Lope de Vega, Racine...)
Verlaine: Prokletí básníci
Woolfová: Vlastní pokoj
Zábrana (ed.): Jak se dělá báseň (Poe, Kolář...)
Zahradníček: Oslice Balaamova
Chalupecký: Na hranicích umění
Tertullianus: O hrách
A.Vyskočil: Marginalia
Hodnoticí metody a kritéria
Kromě aktivní účasti je podstatný zájem o odlišnou autorskou zkušenost a (písemná) reflexe své vlastní. Způsobem uznání předmětu je v pololetí zápočet, na konci roku zkuška spočívající v obhajobě písemné (sebe)reflexe.
Další informace
Předmět je součástí nabídky volitelných předmětů fakulty
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)