Proměny autorství
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202PRN | ZK | 3 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student by měl nahlédnout vlastní autorské snažení jakou součást širšího kontextu, uvědomit si tak lépe svou pozici, její výhody i úskalí. A zbavit se pocitu, že autorství začíná až s jeho vlastními pokusy.
Co to vlastně znamená „být autorem“? Jaké jsou a jak se mění podmínky, podoby a důsledky autorství? Vztah společnosti k autorovi (a s ním i autorovo sebe-vědomí) se v různých dějinných epochách a situacích liší: někdy je autorova „užitečnost“ samozřejmá jako užitečnost řemeslníka, jindy si autor musí svou existenci vyvzdorovat. V některých kulturách leží těžiště autorství v interpretaci obecně sdílených vyprávění, v jiných se přesouvá k vyjádření jedinečné osobní zkušenosti. Všechny tyto nároky, okolnosti a pojetí mají pochopitelně značný vliv na autorství samo, tj. na tvar a strukturu díla.
Forma studia
Cyklus přednášek (dva semestry), v nichž jsou jednotlivé autorské mody dokládány příklady z různých oblastí autorské tvorby (napříč uměleckými obory).
Předpoklady a další požadavky
Předpokladem je autorská činnost jako činnost nejen spontánní, ale také vědomá a sebe-vědomá. Kromě soustavné reflexe zkušenosti vlastní také zájem o zkušenost autorů ostatních, zejména těch, kteří o ní zanechali svědectví.
Obsah kurzu
Kromě orientace v přístupech k autorství jde i o sebeidentifikaci každého studenta: o uvědomování vlastního směru a o představu území, na které svým snažením vstupuji.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura z dějin a teorií kultury, osobní vyznání autorů, kteří svou tvorbu reflektovali. Konkrétní tituly jsou doporučovány přímo na seminářích - s ohledem na osobní témata jednotlivých posluchačů. Např.:
Apollinaire: O novém umění
Brecht: Myšlenky
Bunin: Proklaté dny
Camus: Mýtus o Sisyfovi
Canetti: Svědomí slov
Cvetajevová: Básník a čas
Čapek: Marsyas
Dubuffet: Dusivá kultura
Durych: Váhy života a umění
Eliot: O básnictví a básnících
Flaubert: Dopisy
Gombrowicz: Deník I-II
Hugo: Předmluva ke Cromwellovi
Ionesco: Střípky deníku
Kafka: Deníky
Kandinsky: O duchovnosti v umění
Mann: Jak jsem psal Doktora Fausta
Milosz: Svědectví poezie
Musil: Eseje
Nezval: Moderní básnické směry
Paz: Luk a lyra
Poe: Filosofie básnické skladby
Proust: Eseje
Seifert: Všechny krásy světa
Sgallová - Kroupa (eds.): O umění básnickém a dramatickém (Lope de Vega, Racine...)
Verlaine: Prokletí básníci
Woolfová: Vlastní pokoj
Zábrana (ed.): Jak se dělá báseň (Poe, Kolář...)
Zahradníček: Oslice Balaamova
Chalupecký: Na hranicích umění
Tertullianus: O hrách
A.Vyskočil: Marginalia
Hodnoticí metody a kritéria
Kromě aktivní účasti je podstatný zájem o odlišnou autorskou zkušenost a (písemná) reflexe své vlastní. Způsobem uznání předmětu je v pololetí zápočet, na konci roku zkuška spočívající v obhajobě písemné (sebe)reflexe.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku - 2leté (M.A.) (volitelný předmět)