Skupinová výuka hlasové výchovy 5
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHL5 | Z | 1 | 2T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Vytvářet podněty k uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracovat základy hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovým výcvikem systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry zdravého, životadárného, psychického, somatického a hlasového projevu),
- pochopit mechanismus přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztahu k myšlení, svalům a emocím, principem sebeuvědomování se pokoušet o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- objevit skutečnost, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz osobnosti.
Forma studia
- Sólová a skupinová hlasová výuka, seminář, analýza ukázek, zaznamenaných na médiích,
- výcvik hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení situačních, prostorových, emočních a hmatových představ v hlasových cvičeních; jde tedy o vědomou práci s hlasem,
- za pomoci sluchové analýzy je tak možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických.
Předpoklady a další požadavky
- Lze vyžadovat hudebnost, základní hudebně-teoretické znalosti,
- obecné znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí,
- zájem o obor.
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy „kvalitní seberealizace“ ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem. K tomu také směřují všechny psychosomatické disciplíny studia na KATaP.
Doporučená nebo povinná literatura
Čunderle, M. (ed.): Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. Praha, AMU 2006.
Hančil, J.: Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.
Lewis, D.: Tao dechu. Praha, Pragma 2000.
Martienssenová - Lohmanová F.: Vědomé zpívání. Praha, SNP 1987.
Válková, L.: Hlasová výchova herců a její řešení. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.
Válková, L.: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha, AMU 1999.
Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, AMU 2007.
Keleman, S.:Ztělesněná zkušenost. Praha, Portál, 2010.
Feldenkrais, M.: Feldenkraisova metoda- pohybem k sebeuvědomění. Praha, Pragma.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivního zapojení ve cvičeních a seminářích,
- vypracování sebereflexe předmětu za každý semestr,
- analýzy získaných dovedností a jejich uplatnění při klauzurách.
Poznámka
Pro studenty 3. ročníku.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (volitelný předmět)