Skupinová výuka hlasové výchovy 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202SHY2 | ZK | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Vytvoření podnětu k obecnému uznání významu psychologického základu funkčně optimálního hlasového výcviku jedince,
- vypracování základů hlasové a tudíž i psychosomatické kondice jedince; k tomu je zapotřebí navodit hlasovou průpravou systém psychosomaticky odpovídajících, pro každý organismus harmonicky sladěných funkcí (ve smyslu harmonické souhry psychického, somatického a hlasového projevu),
- prostředníkem je především vědomé ovládání dechu, které obnovuje harmonickou rovnováhu mezi tělem, myslí a emocemi,
- pochopení mechanismu přirozeného (smíšeného) dýchání a jeho vztah k myšlení, emocím a svalové aktivaci tj. navodit princip sebeuvědomování a pokoušet se tak o integraci racionálního, smyslového a citového vědomí,
- odůvodnění skutečnosti, že hlas je sdělování o kvalitě lidské psychosomatiky a spoluvytváří celostný výraz individuality,
- pochopení, že v kvalitě hlasu se odráží sladění vědomého a podvědomého života jedince.
Forma studia
- Sólová a skupinová hlasová výuka,
- individuální práce v rámci skupiny,
- analýza písemných reflexí posluchačů,
- analýza ukázek, zaznamenaných v médiích,
- růprava hlasových dovedností, zaměřených přednostně na rozvíjení prostorových a hmatových představ - např. tělový hmat - v technických hlasových cvičeních,
- jde tedy o vědomou práci s hlasem a nikoli o hlasovou nápodobu pedagoga,
- za pomoci sluchové analýzy je možné vyhmatat souhry propojených napětí somatických i psychosomatických,
- hodnocení dosažené úrovně dovedností lze provést ve výuce a na klauzurách.
Předpoklady a další požadavky
Lze vyžadovat základní hudebně-teoretické znalosti; středoškolské znalosti dechového, hlasového a artikulačního ústrojí; hudebnost, vzdělanostní předpoklady.
Obsah kurzu
Hlasová výchova je chápána jako jeden z komponentů autorské výchovy „kvalitní seberealizace“ ve smyslu směřování k sebepoznání a vlastní mohoucnosti. V tomto nasměrování je též nazývána výchovou hlasem.
Hlasová mohoucnost je vnímána také jako jeden z hlavních předpokladů autorského projevu.
Témata:
- objevování tělového cítění v souvislosti s otevřením cesty k svobodnému hlasovému projevu,
- vnitřní tělový hmat, tělové napětí, uvolnění a povolení,
- vědomé rozlišování pocitů a jejich somatické otisky,
- sluchová, prostorová a zvuková představivost- rozvíjení prostorových a hmatových představ,
- fyziologie dýchání, fyziologie hlasotvorného dýchání - shody a rozdíly a podněty k jejich navozování,
- role brániční opory a hlubokého stabilizačního systému v přirozeném hlasovém projevu.
Doporučená nebo povinná literatura
Čunderle, M. (ed.): Hlas, mluva, řeč, Řeč, mluva, hlas. Praha, AMU 2006.
Hančil, J.: Hlas individuality. In. Svět a divadlo 1993, č. 1.
Lewis, D.: Tao dechu. Praha, Pragma 2000.
Martienssenová - Lohmanová F.: Vědomé zpívání. Praha, SNP 1987.
Válková, L.: K psychologickým aspektům výchovy k profesionálnímu hlasovému a zpěvnímu projevu. In Psychosomatický základ veřejného vystupování, jeho studium a výzkum, Praha, AMU 1999.
Válková, L. / Vyskočilová, E.: Hlas individuality - Psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha, AMU 2007
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- pracovní aktivity ve cvičeních a seminářích;
- vypracování dvou reflexí na klauzurách obou semestrů;
- dle míry uplatnění získaných poznatků a dovedností v klauzurních projektech.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 12:45–14:15 | Ivana VOSTÁRKOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)