Výchova k řeči 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
202VPB1 | Z | 1 | 1T | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Michal ČUNDERLE, Markéta POTUŽÁKOVÁ, Pavel ZAJÍČEK
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Poznávat svou mluvenou řeč a zacházet s ní.
- Poznávat mluvenou češtinu a zacházet s ní.
- Učit se poslouchat a slyšet.
- Učit se mluvit po smyslu a logice věci.
- Učit se mluvit s výrazem a výrazně.
- Učit se mluvit k někomu (i k sobě).
Vše na základě vhodně vybraných textů převážně české provenience.
Forma studia
- Pravidelný praktický seminář s převahou hodin s individuálním učením (one to one).
- Analýza pokusů a klauzur.
- Rozprava nad doporučenou literaturou.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost funkčního slyšení řeči a schopnost funkční tvorby řeči.
- Komunikativnost.
- Zájem o věc.
- Základní talentové a vzdělanostní předpoklady.
Obsah kurzu
Systematická práce z hodiny na hodinu a intenzivní domácí příprava na vybraném textu, popř. vybraných textech.
Doporučená nebo povinná literatura
Brecht, Bertolt: O nerýmované lyrice s nepravidelnými rytmy (in Myšlenky, Praha, 1958)
Červinka, Josef: Kýč v uměleckém přednesu (in Slyšet se navzájem, Praha 1966, ed. Vladimír Justl)
Čunderle, Michal: O řeči. Praha: Brkola, 2012.
Čunderle, Michal: Dialogy řeči. Praha: Brkola, 2013.
Sacks, Oliver: Muž, který si pletl manželku s kloboukem. Praha: 1993, 2008, 2015.
Frynta, Emanuel: Zastřená tvář poezie. Praha: Nakladatelství Franze Kafky 1993. (Totéž in: Frynta, Emanuel: Eseje. Praha: Torst, 2013.), zvl. eseje Odsouzeni k poezii, Hospodská historka, Zaříkadla, K čemu je verš, Slovesná umění a kniha)
Potužáková, Markéta: Psáno ústy, čteno ušima. Praha: Brkola, 2013.
Pulicarová, Irena: K naplněnému sdělení. Praha: Brkola, 2014.
Rut, Přemysl: Parlando cantabile. Praha: Brkola, 2017.
Hlas, mluva, řeč / Řeč, mluva, hlas. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví DAMU, 2006.
Válková, Libuše – Vyskočilová, Eva: Hlas individuality, psychosomatické pojetí hlasové výchovy. Praha: Ústav pro výzkum a studium autorského herectví, KATaP DAMU, 2005.
Vyskočil, Ivan a kol.: Dialogické jednání s vnitřním partnerem. Brno, 2005, Praha, 2012.
Vyskočil, Ivan: Chvála přednesu. Nepublikováno.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě:
- aktivity na seminářích,
- prezence (75%),
- klauzur,
- a rozpravy nad doporučenou četbou.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 09:00–15:00 | Markéta POTUŽÁKOVÁ | Učebna Tržiště 20, Praha 1 (vchod z Rektorátu AMU, Malostranské nám. 12) |
paralelka 1 | ||
St | 14:00–15:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
St | 14:00–15:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
St | 14:00–15:30 | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | |||
Pá | 13:30–15:30 | Markéta POTUŽÁKOVÁ | Učebna Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)
- Herectví se zaměřením na autorskou tvorbu a pedagogiku (B.A.) (povinný předmět)