Kostýmní tvorba 4
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
203KTR4 | ZK | 3 | 6T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Pochopení smyslu kostýmu v divadelní inscenaci. Pracovat s východisky řešení divadelního kostýmu - dramatický text a analýza dramatické situace. Rozvíjení schopnosti výtvarné komunikace a koncepčního myšlení, základní znalosti materiálů pro realizaci kostýmních návrhů s ohledem na jednotlivá cvičení. Posílení schopnosti formulovat vlastní dramatický záměr.
Forma studia
Osobní konzultace zadaných cvičení,textu, inspiračních zdrojů, přípravných skic a kreseb. Konzultace a analýza dramatických situací, návrhů kostýmů, objektů a jejich realizací. Konzultace koncepce řešení a interpretace kostýmní výpravy k zadaným dramatickým testům. Teoretické přednášky z oboru zaměřené na specifikace divadelního kostýmu.
Práce jsou komisionelně hodnoceny ve čtyřech termínech v průběhu akademického školního roku.
Předpoklady a další požadavky
Schopnost výtvarné komunikace, dramatického výtvarného projevu a koncepčního myšlení. Orientace v oborech: výtvarné umění, hmotná kultury a literatura. Znalost základních podob historických oděvů a zákl. materiálů pro realizaci kostýmní tvorby. Schopnost práce s dramatickým textem, jeho formulace, pojmenování jeho významu a smyslu. Kreativita a schopnost navazování.
Obsah kurzu
Ateliérová výuka je věnována rozvíjení talentových předpokladů v oblasti tvarování dramatické postavy a seznamuje studenty s podmínkami tvorby kostýmní výpravy.
Předmět se zabývá tvarem, barevností a materiálem při řešení kostýmů s důrazem na dramatická východiska kostýmní tvorby.
- Práce s klasickým dramatickým textem - situace,interpretace a zakončení ve výtvarně dramatická koncepci, která bude schopna obsáhnout celkový záměr v řešení kostýmů.
- Analýza dramatického textu.
- Hledání inspiračních zdrojů pro řešení vlastní koncepce,jejich přetvoření do dramatické podoby a užití v řešení situací.
- Dramatický, scénický obraz jako prvotní komunikační klíč pro diváka.
- Pochopení úzkého vztahu dramatické postavy k prostoru,pohybu a světlu.
- Studium podoby historického oděvu a jeho přetvoření do tvaru divadelního kostýmu.Schopnost aktualizace dobových oděvů a význam použití jejich detailů.
- Materiálová a střihová dokumentace.
Doporučená nebo povinná literatura
L. Kybalová - Dějiny odívání (všechny díly)
E. Thielle - Geschichte des Kostümes
J. Arnold - Patterns off Fashion 1-2
Moussinac - Dějiny divadla
Blahník - Dějiny divadla
O. Zich - Estetika dramatického umění
K. Kratochvíl - Ze světa komedie del'Arte
V. Ptáčková - Česká scenografie XX. stol.
J. Trojan - Dějiny opery
L. Kybalová, O. Herbenová, M. Lamarová - Obrazová encyklopedie módy
Ze sbírek Ústavu odívání v Kjótu - MÓDA (dějiny odívání 18., 19. a 20. stol.)
R. Vacková - Výtvarný projev v dramatickém umění
A. Pražák - Scénografie I., II. (skripta)
J. Machálková - Móda 20. století
V. Jindra - Specifičnost scénografie
V. Jindra - Studijní materiály I., II.
E. Uchalová - Česká móda 1870-1914, 1918-1939
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou udělovány na základě:
- prezence,
- schopnosti dramatického myšlení a analýzy dramatické situace,
- kreativity a kontinuity,
- výtvarného projevu,
- splnění a prezentace všech zadaných úkolů,
- realizaci kostýmního objektu.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Po | 16:30–19:00 | Hana FISCHEROVÁ | Atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 | ||
Čt | 16:30–19:00 | Hana FISCHEROVÁ | Atelier Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scénografie (B.A.) (povinný předmět hlavní)