Dramaturgie přítomnosti 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204ALDP2 | ZK | 3 | 1PT+1ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Absolvent:
- nahlíží dramaturgii jako základ jakéhokoliv zážitku
- chápe pojem konceptuální dramaturgie v jeho jednotlivých komponentech i v jeho celistvosti
- je schopen analýzy současného autorského divadla
- aplikuje dramaturgické myšlení na nejrůznější estetické jevy
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
Úspěšné absolvování předmětu Dramaturgie přítomnosti 1.
Obsah kurzu
V rámci předmětu Dramaturgie přítomnosti 2 se zaměříme na vnímání dramaturgie jako základu jakéhokoliv projektu nebo zážitku i mimo oblast divadla. Dramaturgie jako konstrukce, kompozice vnímání a seskupování elementů do složitého systému zážitku (v širším slova smyslu – tedy konání, vnímání a myšlení účastníků).
Výuka se bude skládat ze čtyř částí:
- Dramaturgické strategie odjinud. Konceptuální dramaturgie - analýza strategií, nástrojů a prvků klasického konceptuálního umění (absence, přemístění, re-kontextualizace, ready-made, divák spoluautor, proces tvorby vs. produkt, rozmanitost forem, náhoda, umění jako způsob přemýšlení), analýza současného autorského divadla skrze tyto nástroje a redefinice těchto nástrojů v kontextu divadla na konkrétních příkladech.
- Výčet elementů, strategií a nástrojů dramaturgie (vnímání, zážitku a kritického prožitku, a to jak jednotlivce tak skupiny). K analyzovaným nástrojům z předchozí části přidáme ryze ´performativní´ nástroje současné dramaturgie.
- Aplikace dramaturgického myšlení na mimo divadelní disciplíny. V této části budeme analyzovat zážitek, poznání, prožitek (skupiny nebo individua) jako nutně estetický (dramaturgický) jev. Na příkladech jako jsou třeba demonstrace, jídelní menu, byt, soutěž, vylezení na horu, oslava narozenin apod. budeme zkoumat dramaturgii mimo divadlo, její elementy, struktury, ale také jako zdroj moci, touhy a pravdy.
- Použití mimo divadelních struktur na divadelně-dramaturgickou strukturu. V poslední části budeme analyzovat struktury z jiných oborů a následně je aplikujeme na divadlo vytvořením imaginární divadelní akce založené na těchto strukturách. Inspirací nám budou biologické, chemické, administrativní, každodenní, prostorové, sociální, dopravní, sportovní struktury apod.
Doporučená nebo povinná literatura
CARLSON, Marvin A. Performance: a critical introduction. New York London: Routledge, 2003. 247 s. ISBN 0-415-13703-9.
ODDEY, Alisson. Reframing the Theatrical. Palgrave, 2007. 250 s. ISBN 9780230590724.
Performance Research, Routledge, 1996-. ISSN 1352-8165.
Hodnoticí metody a kritéria
Podmínkou je min. 75% docházka, dále dle uvážení vyučujícího může být podmínkou pro splnění předmětu seminární práce, prezentace.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Alternativní a loutkové divadlo (M.A.) (povinný předmět s možností opakovaného zapsání)