Teorie divadla 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
204TDI2 | ZK | 1 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
- Seznámit posluchače s problematikou divadelní teorie v celé její šíři a zároveň je poučit o elementárních teatrologických pojmech, užívaných v české divadelní vědě. To vše samozřejmě uvádět v souvislostech současného vývoje obecné teorie umění a estetiky, a také v kontextu s nejrůznějšími metodologickými školami a divadelněvědními trendy v zahraničí.
- Seznámit studenty podrobně se strukturálně - sémiotickým pohledem na divadlo, převažujícím v české divadelní teorii, také ovšem s jeho limity a nevýhodami.
- Pěstovat schopnost studenta orientovat se na vysoké úrovni v problematice divadelní teorie, a to jak v rovině obecné, tak i z hlediska jednotlivých druhů divadla, či jiných, v posledním období vzniklých, typů divadelního nebo performančního aktu.
Forma studia
Výklad pojmů, diskuse, čtení a analýza teoretických textů.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou žádné znalostní požadavky nutné pro zapsání předmětu.
Obsah kurzu
- Divadelní teorie zaměřená na vytváření divadelního díla.
- Základní terminologie, domácí i zahraniční.
- Divadelní sémiotika.
- Pojem struktury a pojem kompozice.
- Výhody a nevýhody strukturálně - sémiotického přístupu k divadelnímu dílu.
- Problematika divadelní interpretace.
Ontologický princip v divadelním umění
- Divadlo a jeho specifické mediální aspekty; divadlo nejen jako umělecký druh; divadlo X film X fotografie; kult obrazu (od mimesis k simulakru, od malby k performance); H.-T. Lehmann a postdramatické divadlo; ontologický princip v divadelním umění; estetika performativity; srovnání východisek a závěrů v myšlení E. Fischer-Lichte a J. Etlíka a vytyčení základních průsečíků i rozporů.
- J. Etlík a divadlo jako zakoušení, 2. část; E. Fischer-Lichte a estetika performativity, načrtnutá už i ve starších studiích s j. Roseltem; H.-T. Lehmann a jeho postdramatické divadlo.
- Doložení dosažených poznatků na příkladech české i světové produkce (záznamy a diskuse nad viděnými představeními).
Doporučená nebo povinná literatura
Divadlo (časopis, ročníky 1956-1970)
Divadelní revue (časopis, ročníky 1990-2011)
Císař Jan: Proměny divadelního jazyka
Etlík Jaroslav: Divadlo jako zakoušení
Honzl Jindřich: K novému významu umění
Honzl Jindřich: Základy a praxe divadla
Mukařovský Jan: Studie z estetiky
Mejerchold Vsevolod: Rekonstrukce divadla
Pavis Patrice: Divadelní slovník
Vostrý Jaroslav: Režie je umění
Vostrý Jaroslav: Ejzenštejnovy lekce divadelní režie
Základní pojmy divadla (teatrologický slovník, ed. P. Pavlovský)
Hodnoticí metody a kritéria
Známky a kredity jsou uděleny na základě minimálně 80% účasti na přednáškách, která je podmínkou k účasti na zkoušce. Hodnocení je provedeno po ukončení přednáškového cyklu, a to ústní, případně písemnou, zkouškou.
Poznámka
Rozvrh výuky viz www DAMU / katedra ALD / Pro studenty / Rozvrhy
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Út | 13:30–15:00 | Vít NEZNAL | Učebna R210 (DAMU) Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (povinný předmět)
- Scénografie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (volitelný předmět)
- Režie a dramaturgie alternativního a loutkového divadla (B.A.) (povinný předmět)