Děti se speciálními vzdělávacími potřebami 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205DSVP1 Z 2 1PT+1ST

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

přednášky, semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět blíže seznamuje s problematikou dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zejména se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH) a zasazuje ji do kontextu oboru dramatická výchova, jejích metod a technik. Dále hledá využití efektivních propojení přístupů a metod obou oborů v souvislosti s vlastní praxí posluchačů.

Problematika dětí s SVP je nahlížena z pozice pracovníka PPP, speciálního pedagoga, učitele dramatické výchovy, učitele prvního stupně ZŠ. Student se seznámí s touto problematikou též prostřednictvím beletrie.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

FISHER, Gary L. a CUMMINGS, Rhoda Woods. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 95 s. ISBN 978-80-262-0156-4.

JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova univerzita, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7375-501-0.

JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 152 s. ISBN 978-80-7496-389-6

JANDERKOVÁ, Dita et al. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.

KENDÍKOVÁ, Jitka a VOSMIK, Miroslav. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. 2. vydání. Praha: Pasparta, 2016. 166 stran. ISBN 978-80-88163-36-7.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení a chování. Hvozdnice: Hana Otevřelová, 2013. 48 s. ISBN 978-80-260-5127-5.

Beletrie pro děti či dospělé s handicapovaným hrdinou dle vlastního výběru. (doporučeny knihy – http://www.albatrosmedia.cz, řada Má to háček, pomáhajících dětem i rodičům s řešením životních problémů)

Legislativa:

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Odkazy: http://www.dyscentrum.cz, http://www.drama.cz/

Doporučená literatura:

BUZAN, Tony a WOOD, Jo Godfrey. Myšlenkové mapy pro děti: efektivní učení. 1. vyd. Brno: BizBooks, 2014. 121 s. ISBN 978-80-265-0263-0.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D + H, 2009. 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7.

KOVALIK, Susan a OLSEN, Karen D. Integrovaná tematická výuka: model. Překlad Jana NOVÁČKOVÁ. 2. opr. vyd. Kroměříž: Spirála, 1995. 304 s. ISBN 80-901873-1-5.

ŠTARKOVÁ, Petra. Jak to chodí v lidské hlavě: psychologie pro děti. Vydání první. Praha: Portál, 2016. 94 s. ISBN 978-80-262-1007-8.

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.

ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 207 s. Pedagogická praxe. ISBN 80-7178-544-X.

SPU:

FISHER, Gary L. a CUMMINGS, Rhoda Woods. Jak přežít s poruchami učení: rádce pro děti. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 95 s. ISBN 978-80-262-0156-4.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysgrafie. 2. rozš. vyd. Praha: D + H, 2009. 66 s., 12 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-9-0.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dyslexie. 2. upr. vyd. Praha: D + H, 2008. 64 s., 8 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-903869-7-6.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Dysortografie. 2. vydání. Praha: D + H, 2012. 68 s, 8 s. obr. příl. Metody reedukace specifických poruch učení. ISBN 978-80-87295-10-6.

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Jak se učit s dítětem se specifickou poruchou učení a s poruchou pozornosti?: určeno žákům a studentům se specifickými poruchami učení a s poruchou pozornosti a jejich rodičům a učitelům. Vydání první. Praha: D + H, 2015. 164 s. ISBN 978-80-87295-18-2.

KREJČOVÁ, Lenka. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 1. vyd. Brno: Edika, 2014. 248 s. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0600-0.

POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 1. Praha: Portál, 1997. 310 s. ISBN 80-7178-135-5.

LAUKOVÁ-NOVOTNÁ, Lenka. Obecná škola a integrace handicapovaných. Praha, 1999. Diplomová práce. Univerzita Karlova. Pedagogická fakulta.

NOVOTNÁ, Lenka. Dramatická výchova a její přínos v procesu integrace dětí se speciálními vzdělávacími potřebami na škole. Praha, 2001. 73. s. Diplomová práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-06-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na jednotlivých lekcích a za zpracování referátu (recenze) o beletrii z oblasti speciální pedagogiky pro děti či pro dospělé (tvorba databáze knih z oblasti speciální pedagogiky).

Minimální účast na lekcích je 75 %.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů