Divadlo pro děti a dětský divák

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDDD ZK 2 10SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Obsahem předmětu je analýza zhlédnutých představení z pohledu divadelních prostředků a z pohledu specifik dětského diváka, společné formulování kritérií hodnocení dramatických děl pro děti a mládež, seznámení s různými typy dětského divadla a možnostmi pedagogické práce a reflexe, sdílení a analýza vlastních diváckých i autorských zkušeností.

Cílem předmětu je zformulovat si specifika divadla pro děti a mládež a kritéria hodnocení dramatických děl pro děti a mládež, orientovat se v různých typech divadla pro děti a mládež, zamýšlet se nad pedagogickými aspekty divadla pro děti a mládež, seznámit s odbornou literaturou.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

MACHKOVÁ, Eva. Mezi skutečností a snem: kapitoly z poetiky pohádkové hry. 1. vyd. Praha: KANT, 2013. 223 s. Disk. Velká řada; sv. 23. ISBN 978-80-7437-101-

MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In BERAN, Vít a Hana KASÍKOVÁ, ed. Raadce učitele. 2. Praha: Raabe, 2000-. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-06-9. ISSN 1801-8289.

PANOVOVÁ, Oľga. Cesty detskej literatúry na javisko. Bratislava: Mladé letá, 1989. 136 s. ISBN 80-06-00149-9.

ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. Praha: Albatros, 1989. 240 s.

URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. Praha: ARTAMA, 1993. 68 s. ISBN 80-7068-063-6.

RICHTER, Luděk. Literatura, divadlo a my: převod literárního díla do loutkového divadla. Praha: ÚKVČ, 1985. 136 s.

RICHTER, Luděk. Od pohádky-- --k pohádce: (od literatury k divadlu). Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 95 s. ISBN 80-902975-4-4.

RICHTER, Luděk. Pohádka-- --a divadlo. Vyd. 1. Praha: Dobré divadlo dětem, 2004. 94 s. ISBN 80-902975-2-8.

VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. Bakalářská práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.

Tvořivá dramatika. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1990-. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: http://www.drama.cz/periodika/td_obsah.html.

Doporučená literatura:

BETTELHEIM, Bruno. Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000. 335 s. Edice 21, sv. 14. ISBN 80-7106-290-1.

MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu aneb Hledání dramatičnosti. Praha: Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky, 2000. 126 s. ISBN 80-7331-013-9.

MACHKOVÁ, Eva. O sani s mnoha hlavami: Dramaturgie a dramatika dětského divadla. Praha: Pražské kulturní středisko, 1990. 58 s. Sešity dramatické výchovy, sv. 8. ISBN 80-85040-05-0.

PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Vyd. tohoto souboru 1. Přeložili Miroslav ČERVENKA, Marcela PITTERMANNOVÁ a Hana ŠMAHELOVÁ. Jinočany: H & H, 1999. 362 s. ISBN 80-86022-16-1.

SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. V Brně: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 183 s. ISBN 80-85010-06-2.

URBANOVÁ, Alena. Popelka divadla pro děti: o dramaturgii amatérského divadla dospělých pro děti: met. materiál. Čes. Budějovice: Kraj. kult. středisko, 1986. 106 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na seminářích a vypracování písemné závěrečné práce.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů