Divadlo v edukativních souvislostech - Divadelní postupy v neexpresivních oblastech vzdělávání

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDEDP Z 3 15SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Cílem předmětu je seznámit studenty s možnostmi zapojování divadelních postupů a dramatické výchovy ve výuce. Studenti se seznámí s vybranými vzorovými modely takového přístupu a následně sami vytvoří autorský tematický celek, který bude vycházet z obsahu RVP ZV či RVP G. Výukový celek zrealizují se skupinou žáků a provedou reflexi a evaluaci s vyučujícím předmětu. Při tvorbě autorského výukového celku bude kladen důraz na funkčnost zvolených divadelních postupů vzhledem k tématu výukového celku a na volbu historických a jiných pramenů (narativních či ikonických), které se k tématu vztahují. Autorský výukový celek se stane součástí studentova profesního portfolia.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

MACHKOVÁ, Eva ed. Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 149 s. ISBN 978-80-262-0093-2.

MACHKOVÁ, Eva ed. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Vyd. 1. Praha: Portál, 2013. 187 s. ISBN 978-80-262-0374-2.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga a RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008. 126 s. ISBN 978-80-7367-472-4.

RODOVÁ, Veronika. Dramatická výchova ve službách dějepisu: vzdělávací potenciál tematické kooperativní výuky. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 179 stran. ISBN 978-80-210-7593-1.

VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008. 352 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1865-1.

Doporučená literatura:

CLARK, Jim et al. Lekce pro život: drama a integrované kurikulum. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 127 s. ISBN 978-80-210-4580-4.

MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.

MARUŠÁK, Radek. Literatura v akci: metody dramatické výchovy při práci s uměleckou literaturou. 1. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2010. 195 s. ISBN 978-80-7331-172-8.

RODOVÁ, Veronika a SLAVÍK, Jan. Živé obrazy jako metoda výuky dějepisu: analytické zobecnění poznatků z praxe. Studia paedagogica, Brno: Masarykova univerzita, 2018. roč. 23, č. 3, s. 9-47. ISSN 1803-7437.

RODOVÁ, Veronika. Životní osudy Boženy Němcové. Tvořivá dramatika. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2018, XXIX, 3/2018, s. 19-27. ISSN 1211-8001.

RODOVÁ, Veronika. Velká francouzská revoluce, čas nadšení, čas vraždění. [online] Prof. Eva Machková, 2018. [cit. 1. 1. 2019] Dostupné z: https://www.evamachkova.cz/node/173

TOMKOVÁ, Anna, MARUŠÁK, Radek a PROVAZNÍK, Jaroslav. Spolupráce dětí 1. a 2. stupně ZŠ při rozvoji čtenářské gramotnosti: manuál příkladů z praxe. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2012. 196 s. ISBN 978-80-7290-582-9.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na semináři (účast min. 80 %), vytvoření scénáře výukového celku, jeho realizace a reflexe.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů