Divadlo v edukativních souvislostech - Dětské diváctví

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDES Z 3 15SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět umožňuje studentům setkání s lektorskou prací a možnostmi rozvíjení dětských diváckých dovedností v oblasti divadelního umění v českém i zahraničním kontextu. Práce v semináři spočívá v diskusích, analýze navštívených inscenací, sledování videozáznamů lektorské práce, náslechů a v konzultacích vlastního projektu studenta.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

Cesty ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. Sborník příspěvků, které zazněly na sympoziu Cesta ke spolupráci divadel a škol v českém a německém kontextu. [online] Ostrava: Ateliér pro děti a mládež při Národním divadle Moravskoslezském ve spolupráci s Národním divadlem Moravskoslezským, 2014. Dostupné z https://issuu.com/ndmostrava/docs/sbornik_sympozium_2014

HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77). ISSN 1211-8001

MARUŠÁK, Radek. Chodíme s dětmi do divadla. In BERAN, Vít a Hana KASÍKOVÁ, ed. Raadce učitele. 2. Praha: Raabe, 2000. Nahlížet - nacházet. ISBN 80-86307-06-9. ISSN 1801-8289.

VELTRUBSKÁ, Ivana. Divadlo očima dětí. Dramatika pro děti, 8. díl. Praha: ARTAMA, 1994. 86 s. ISBN 80-7068-064-4.

Doporučená literatura:

CÍSAŘ, Jan. Proměny divadelního jazyka. Praha: Melantrich, 1986. 194 s. Estetika divadelní a filmové tvorby

CÍSAŘ, Jan. Vývoj divadelního jazyka. České Budějovice: Krajské kulturní středisko, 1990. 131 s. ISBN 80-85028-36-0.

ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí: První okruh problémů (složky divadelního díla). In Divadlo a interakce. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s katedrou alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2006. ISBN 80-86102-51-3.

FRANČÍKOVÁ, Barbora. Výchova diváka v českých divadlech v současnosti aneb edukační drama z druhé strany. Praha, 2016. Bakalářská práce. Univerzita Karlova. Filozofická fakulta. Katedra pedagogiky.

HRNEČKOVÁ, Anna. Divadlo v knihách pro dětského čtenáře. Tvořivá dramatika, 2016, roč. XXVII, č. 1 (77). ISSN 1211-8001

JIRÁSKOVÁ, Lenka. Působení divadelního lektora v profesionálním divadle. Brno, 2012. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.

MAXA, Miloš. Jak pomoci škole s výběrem a reflexí profesionálního divadelního představení aneb diváci, jde o vás! Brno, 2007. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.

MLEJNEK, Josef: Děti v divadle. Praha: Ústav pro kulturně výchovnou činnost, 1986. 155 s. Knihovnička amatérského divadla; sv. 10.

OUHRABKOVÁ, Daniela. Divadelní lektor u profesionálního divadla. Brno, 2007. Bakalářská práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.

PERKNER, Stanislav a HYVNAR, Jan. Řeč dramatu: (Umění vnímat umění). I, Divadlo a rozhlas. Praha: Horizont, 1987. 306 s. Malá moderní encyklopedie, sv. 106

PROCHÁZKA, Michal. Dítě divákem. Brno, 2005. Diplomová práce. Janáčkova akademie múzických umění v Brně. Divadelní fakulta. Ateliér Divadlo a výchova.

PROCHÁZKA, Miroslav. Znaky dramatu a divadla: studie k teorii a metateorii dramatu a divadla. Praha: Panorama, 1988. 298 s. Dramatická umění.

URBANOVÁ, Alena. Mýtus divadla pro děti. 1. vydání. Praha: ARTAMA, 1993. ISBN 80-7068-063-6.

VÁŇOVÁ, Michaela. Se třídou do divadla. Praha, 2017. Bakalářská práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.

VON VORST, Daniela. Projekt TUSCH – německý model spolupráce profesionálních divadel a škol. Praha, 2012. Diplomová práce. Akademie múzických umění. Divadelní fakulta. Katedra výchovné dramatiky.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě plnění průběžných písemných a praktických úkolů a vypracování závěrečné písemné práce obsahující analýzu konkrétní divadelní inscenace a návrh scénáře lektorského programu k této inscenaci. Minimální požadovaná docházka 75%.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů