Divadelní praktikum a jeho didaktika - Dramaturgie

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDPD Z 3 15SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Seminář prohlubuje získané poznatky a dovednosti z oboru dramaturgie. Proces tvorby povede od intuitivního vyhmatávání vlastních témat k hledání osobitých svébytných prostředků jak literárních tak divadelních. Studenti budou směřovat ke vzniku vlastního autorského divadelního scénáře s inscenační představou pro konkrétní skupinu a pro různé formy divadla ve škále k nonverbálnímu divadlu. Studenti získají zkušenost dramaturgické spolupráce i dramaturgické reflexe, budou rozvíjet schopnost naslouchat autorovi a textu, formulovat a nabízet připomínky v řádu díla a také je přijímat a zacházet s nimi. Budou zkoumat proces tvorby v jeho intuitivní i vědomé podobě a hledat možnosti a didaktické principy, jak vést jako lektor a pedagog k podobné zkušenosti druhé.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

AUERBACH, Erich. Mimesis: zobrazení skutečnosti v západoevropských literaturách. 2. vyd. Praha: Mladá fronta, 1998. 479 s.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. Praha: Panorama, 1988. 232 s.

CAMERON, Julia. Umělcova cesta: duchovní cesta k vyšší kreativitě. Překlad Libuše Trávníčková a Luboš Trávníček. 2. vyd. v českém jazyce. Praha: Maitrea, 2009. 319 s. ISBN 978-80-87249-03-1.

CARRIÈRE, Jean Claude. Vyprávět příběh. Praha: Národní filmový archiv, 1995. 216 s. ISBN 80-7004-081-5.

NHAT HANH THICH, Umění sdílet, Beta Dobrovský 2015

Doporučená literatura:

ARTAUD, Antonin. Divadlo a jeho dvojenec. Praha: Herrmann & synové, 1994. 176 s.

BRADBURY, Ray. Zen a umění psát: eseje o tvořivosti. Praha: Pragma, 1998. 159 s. ISBN 80-7205-433-3.

BARBA, Eugenio; SAVARESE, Nicola. Slovník divadelní antropologie: O skrytém umění herců. Praha: NLN; Praha: Divadelní ústav, 2000. 288 s. ISBN 80-7008-109-0.

BRAUN, Kazimierz. Druhá divadelní reforma? Praha: Divadelní ústav; Praha: Městská knihovna; Praha: AMU; Brno: JAMU, 1993. 176 s. ISBN 80-7008-037-X.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: Čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 248 s.

FINK, Eugen. Hra jako symbol světa. Praha: Český spisovatel, 1993. 272 s. ISBN 80-202-0410-5.

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: NA KONÁRI, 2011. 336 s. ISBN 978-80-904487-2-8.

GROTOWSKI, Jerzy. Divadlo a rituál. SaD 9, 1991, s. 52-60.

GROTOWSKI, Jerzy. Performer. SaD 3, 1999, s. 101-104.

JURKOWSKI, Henryk. Magie loutky. Skici z teorie loutkového divadla. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1997. 288 s. ISBN 80-902482-0-9.

KOLANKIEWICZ, Leszek. Samba s Bohy. Taneční zóna 5 /zima 2001

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001.

KOVALČUK, Josef. Autorské divadlo 70. let: (Vztah scénáře a inscenace). Praha: ÚKVČ, 1982. 84 s. Knihovnička amatérského divadla, sv. 5.

KOVALČUK, Josef. Od tématu ke scénáři: Příprava inscenace v autorském divadle. Brno: Městské kulturní středisko, 1985. 56 s.

KOVALČUK, Josef. Znaky autorského divadla. In KOVALČUK, Josef aj. Divadelní studie: Sborník přednášek. Brno: JAMU, 1991. ISBN 80-85429-05-5.

KUPCOVÁ, Helena, ed. Krok k autorské existenci: sborník referátů z konference o tvůrčím psaní 10. a 11. června 02. Vyd. 1. Praha: Literární akademie (Soukromá vysoká škola Josefa Škvoreckého), 2002. 131 s. ISBN 80-903109-2-3.

LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Svetové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.

LÉVY-STRAUSS. Claude. Cesta masek. Liberec: Dauphin; Praha: Ministerstvo životního prostředí České republiky, 1996. 200 s. ISBN 80-86019-22-5

MAŠATOVÁ, Milada. Cesty k metafoře: (Náměty a úvahy o možnostech rozvíjení metaforického myšlení a sdělování v tvořivé dramatice). 2. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. 54 s. ISBN 80-7331-922-5.

OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako filosofické a tvarové hledání a utváření občanského postoje. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 53-58, 6 s. ISBN 978-80-86928-24-1.

OSLZLÝ, Petr. Dramaturgie jako konceptuální umělecký výkon na hranici divadla a jiných druhů umění. In Přednáška o divadle a umění. Brno: JAMU Brno, 2007. s. 105-112, 8 s. ISBN 978-80-86928-24-1.

ULRYCHOVÁ, Irina. Montáž – inspirace pro dramaturgii divadla hraného dětmi. Tvořivá dramatika. Ozvěny Dětské scény 2015, Roč. XXVI, č. 3 (76). ISSN 1211-8001.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti v semináři a vytvoření autorského scénáře pro zvolený účel a skupinu podle náležitostí zadaných v semestru.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů