Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a dramatická výchova 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDSP2 Z 2 5PS+5SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

přednášky, semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět dále rozvíjí problematiku dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP), kromě specifických poruch učení a chování (SPUCH) se dotýká i ostatních problémových oblastí, která bývají častou příčinou výukových či výchovných obtíží a s nimiž se lze často ve školských zařízeních. Cílem předmětu je přiblížení problematiky dětí s SVP především z hlediska výchovně vzdělávacího procesu a seznámení posluchačů se základními pojmy, příčinami vzniku, projevy obtíží, s diagnostikou, formami práce a efektivním přístupem, s možností podpory a základní literaturou. Problematika dětí s SVP je nahlížena z pozice pracovníka PPP, speciálního pedagoga, učitele dramatické výchovy, učitele prvního stupně ZŠ v návaznosti na osobní zkušenosti.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

JANDERKOVÁ, Dita. Pedagogická diagnostika a vybrané problémy na 1. stupni ZŠ. 1. vydání. Praha: Raabe, 2018, 152 s. ISBN 978-80-7496-389-6

JANDERKOVÁ, Dita. Speciální pedagogika. Vyd. 1. V Brně: Mendelova univerzita, 2011. 190 s. ISBN 978-80-7375-501-0.

JANDERKOVÁ, Dita et al. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. 144 s. ISBN 978-80-7496-215-8.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Minipříběhy dětí se specifickými poruchami učení a chování. Hvozdnice: Hana Otevřelová, 2013. 48 s. ISBN 978-80-260-5127-5.

TAYLOR, John F. Jak přežít s hyperaktivitou a poruchami pozornosti: rádce pro děti s ADHD a ADD. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012. 124 s. ISBN 978-80-262-0068-0.

Legislativa:

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

Odkazy: http://www.dyscentrum.cz, www.drama.cz

Doporučená literatura:

JUCOVIČKOVÁ, Drahomíra et al. Individuální vzdělávací plán pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami: se specifickými poruchami učení a chování, s mentálním postižením (v MŠ i ZŠ), se sociálním znevýhodněním, z cizojazyčného prostředí. 1. vyd. Praha: D + H, 2009. 158 s. ISBN 978-80-87295-00-7.

VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie problémového dítěte školního věku. 1. vyd. V Praze: Karolinum, 1997. 170 s. ISBN 80-7184-488-8.

SPCH:

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a ŽÁČKOVÁ, Hana. Metody práce s dětmi s ADHD především pro učitele a vychovatele. 3. vydání. Praha: Jucovičová Drahomíra - nakladatelství D + H, 2013. 147 s. ISBN 978-80-87295-11-3.

MUNDEN, Alison a ARCELUS, Jon. Poruchy pozornosti a hyperaktivita: přehled současných poznatků a přístupů pro rodiče a odborníky. Překlad Dagmar Tomková. Vyd. 3. Praha: Portál, 2008. 119 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-430-4.

RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Praha: Portál, 2010. 251 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-728-2.

ŽÁČKOVÁ, Hana a JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Relaxace nejen pro děti s ADHD: máte neklidné, nesoustředěné dítě?. 4. vyd. Praha: D + H, 2008. 62 s., 15 s. obr. příl. ISBN 978-80-903869-8-3.

Řeč:

KUTÁLKOVÁ, Dana. Budu správně mluvit: chodíme na logopedii. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 224 s. ISBN 978-80-247-3687-7.

DV:

MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku ve spolupráci s IPOS-ARTAMA, 2001. 250 s. ISBN 80-901660-2-4.

MÜLLER, Oldřich. Dramika (nejen) pro speciální pedagogy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. 76 s. ISBN 80-7067-572-1.

ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh: tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 2. vydání. Praha: Akademie múzických umění v Praze, Katedra výchovné dramatiky DAMU, 2016. 103 stran. ISBN 978-80-7331-408-8.

VALENTA, Josef. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky. Praha: ISV, 1994. 200 s. Pedagogika. ISBN 80-85866-06-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě aktivní účasti na jednotlivých lekcích a prezentace vlastní práce s dětmi s SVP. Minimální účast na lekcích je 75 %.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů