Dramatická výchova se specifickými skupinami - nejmladší děti

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KDVDS Z 3 15SS

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Cílem kurzu je předat studentům základní metody a techniky dramatické výchovy pro práci s dětmi předškolního věku, především v mateřské škole. V předmětu se studenti prakticky seznámí s postupy a metodami vhodné pro práci s dětmi, které cílí na rozvoj empatie, skupinového vnímání, komunikačních schopností, vnímání a orientace v prostoru, smyslového vnímání a představivosti jako základu tvořivé dramatické i nedramatické hry. Kurz nabídne různé druhy podnětů jako motivujících stimulů pro dramatické hry a improvizace (předmět, hudba, text). Studenti pak nabyté zkušenosti využijí při závěrečné práci – vytvoření návrhu lekce pro skupinu předškolního věku.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky: dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996. 83 s. ISBN 80-7068-070-9

SVOBODOVÁ, Eva a ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011. 167 s. ISBN 978-80-262-0020-8

Doporučená literatura:

BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů: kartotéka pro loutkáře i neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 10. vydání. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2017. ISBN 978-80-7068-323-1

HURDOVÁ, Eva. Hrajeme si s padákem: hry s padákem, stuhami a šátky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 115 s. ISBN 978-80-7367-578-3

KOŤÁTKOVÁ, Soňa a kol. Vybrané kapitoly z dramatické výchovy. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 1998. 222 s. ISBN 80-7184-756-9

MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998. 199 s. ISBN 80-901660-3-2

MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. 12. vyd. Praha: Národní informační a poradenské středisko pro kulturu, 2011. 155 s. ISBN 978-80-7068-250-0

MACHKOVÁ, Eva. Volba literární látky pro dramatickou výchovu, aneb, Hledání dramatičnosti. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, Divadelní fakulta, 2000. 122 s. Studijní texty. ISBN 80-85883-54-6

POLZEROVÁ, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy: průprava dětí mladšího školního věku. Vyd. 1. Praha: Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1995. 24 s. ISBN 80-7068-068-7

OPRAVILOVÁ, Eva a MACHKOVÁ, Eva, ed. Malý průvodce dramatickou výchovou v mateřské škole. Vyd. 1. Praha: ARTAMA (IPOS) ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku, 1992. 40 s. ISBN 80-7068-047-4

ULRYCHOVÁ, Irina, ŠVEJDOVÁ, Hana a GREGOROVÁ, Vlasta. Hrajeme si s pohádkami: dramatická výchova v mateřské škole a na 1. stupni základní školy. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000. 120 s. ISBN 80-7178-355-2

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast v hodinách, docházka min. 80 %, vytvoření návrhu lekce dramatické výchovy pro děti předškolního věku.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů