Literatura v kontextu dramatické výchovy 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
205KLKD1 | Z | 2 | 5PS+5SS |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- orientuje se v problematice specifičnosti literatury pro děti a mládež, dokáže charakterizovat tzv. dětský aspekt;
- zná rozdíly mezi literaturou a lidovou slovesnosti;
- zná kvalitní zpracování pohádkových látek;
- orientuje se ve vývoji základních žánrových oblastí literatury pro děti a mládež do konce 19. století;
- vyhledává relevantní odbornou literaturu a pracuje s ní;
- pracuje s literaturou jako prostředkem k výchově;
- pracuje s bibliografickými odkazy a poznámkovým aparátem.
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury. Předmět seznamuje s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly. Specifickým cílem je poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.
Tematické okruhy:
- Specifičnost literatury pro děti a mládež a místa tvorby pro děti a mládež v celonárodním kontextu.
- Obrysy současného literárního kontextu a místo tvorby pro děti a mládež v něm.
- Prehistorie a protohistorie literatury pro děti.
- Estetická funkce v literárním díle pro děti a její místo mezi ostatními funkcemi.
- Problematika tzv. dětského aspektu.
- Zrod literatury pro děti a mládež na konci 18. století.
- Preromantismus a romantismus a česká a světová literatura pro děti.
- Folklor a literatura pro děti a mládež.
- Druhy a žánry slovesného folkloru.
- Vstup pohádky do literatury (16.-18. století).
- Cesta folklorní pohádky do literatury (od poč. 19. století do současnosti).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BENEŠ, Bohuslav. Česká lidová slovesnost: Výbor pro současného čtenáře. Praha: Odeon, 1990. 370 s. Ed. Lidové umění slovesné. ISBN 80-207-0181-8.
CHALOUPKA, Otakar a VORÁČEK, Jaroslav. Kontury české literatury pro děti a mládež: (od začátku 19. století po současnost). 2., přeprac. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.
SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.
SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.
ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.
URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1.
Doporučená literatura:
DOROVSKÝ, Ivan, ŘEŘICHOVÁ, Vlasta aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež I: Zahraniční spisovatelé. Praha: Libri, 2007. 848 s. ISBN 978-80-7277-314-5.
CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.
CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.
CHALOUPKA, Otakar a NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.
NEL, Philip a PAUL, Lissa (eds.). Keywords for Children’s Literature. New York; London: New York University Press, 2011. 286 s. ISBN 978-0-814-5854-0.
NOVÁK, Jan Václav a NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.
POSPÍŠIL, Otakar a SUK, Václav František. Dětská literatura česká: Příručka dějin literárních pro školu, knihovny i širší veřejnost. Praha: Státní nakladatelství v Praze, 1924. 320 s.
SLÁDEK, Ondřej aj. Slovník literárněvědnému strukturalismu. Praha; Brno: Ústav pro českou literaturu AV ČR; Host, 2018. 840 s. ISBN 978-80-7577-479-8.
ŠUBRTOVÁ, Milena aj. Slovník autorů literatury pro děti a mládež II: Čeští spisovatelé. Praha: Libri, 2012. 468 s. ISBN 978-80-7277-506-4.
Tvořivá dramatika: Časopis o dramatické výchově, literatuře a divadle pro děti a mládež. Vydává NIPOS-pracoviště ARTAMA ve spolupráci se Sdružením pro tvořivou dramatiku a katedrou výchovné dramatiky DAMU. 1990-, roč. 1, č. 0-. Praha: NIPOS-pracoviště ARTAMA. ISSN 1211-8001.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě aktivity na přednáškách a seminářích, referátů o nových knihách pro děti a mládež s důrazem na jejich dramatickovýchovný či divadelní potenciál. Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje