Metody a techniky dramatické výchovy v lektorství - Filmová a mediální výchova
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
205KMTF | Z | 3 | 15SS |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- orientuje se v české situaci filmového a audiovizuálního vzdělávání (instituce, zdroje, odkazy, literatura);
- definuje termín filmová gramotnost a smysl jejího rozvíjení, pojmenuje vzdělávací cíl práce s filmem a dokáže prakticky využít postupy a metody, které jej k cíli dovedou;
- chápe princip animace, osvojí si technologické postupy základních druhů klasické animace a základní praktické dovednosti pro úspěšné zvládnutí techniky v praktickém cvičení;
- ovládá základní dovednosti při manipulaci s technikou;
- orientuje se v celém procesu vzniku animovaného filmu v dostupných podmínkách;
- samostatně vyhledává odbornou literaturu a dostupné zdroje k problematice;
- aktivně navštíví jednu z institucí a jejich filmověvzdělávací program (např. NaFilm, NFA, CinEd, Aeroškola, Animánie, Free Cinema apod.).
Forma studia
semináře
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Cílem předmětu je uvést studenty do problematiky filmové a audiovizuální výchovy v České republice a zahraničí (zejména mezinárodní projekty) a zprostředkovat možnosti tvůrčího využití filmu při lektorské práci. Studenti jsou seznamováni s metodami, technikami a metodikou pro lektorskou práci s filmem – rozbor filmu a tvůrčí užití principů filmu (animace).
Tematické okruhy:
- Úvod do problematiky filmové a audiovizuální výchovy v ČR a seznámí se zajímavými projekty v zahraničí.
- Metodika práce s filmem např. projekty CinEd a Animánie.
- Základy práce s filmem, analýza filmu, interpretace, filmový jazyk.
- Úvod do animace (principy animace, techniky a druhy animací, postup tvorby a základními dovednosti – práce s technikou, výtvarné předpoklady, práce se softwarem, apod.).
- Samostatný tvůrčí proces využití animace (animační etuda).
- Výběr filmu, návrh koncepce lektorské práce pro konkrétní instituci a jeho následná realizace a zpětná analýza.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
KOKEŠ, Radomír D. Rozbor filmu. Vydání první. Brno: Filozofická fakulta Masarykovy univerzity, 2015. 264 s. Spisy Masarykovy univerzity v Brně. Filozofická fakulta. ISBN 978-80-210-7756-0.
Doporučená literatura:
BORDWELL, David a THOMPSON, Kristin. Umění filmu: úvod do studia formy a stylu. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011. 639 s. ISBN 978-80-7331-217-6.
CZESANY DVOŘÁKOVÁ Tereza a TÝMAL František. Jak vznikl film: výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké. 1. vyd. Praha: Argo, 2017. 63 s. ISBN 978-80-2572-281-7
FIELD, Syd. Jak napsat dobrý scénář: základy scenáristiky. Praha: Rybka, 2007. 277 s. ISBN 80-87067-65-7.
FLEISCHER, Jan. To by mohl být film. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění, 2009. 216 s. ISBN978_80-901926-4-5.
MONACO, James. Jak číst film: svět filmů, médií a multimédií: umění, technologie, jazyk, dějiny, teorie. 1. vyd. Praha: Albatros, 2004. 735 s. ISBN 80-00-01410-6.
THOMPSON, Kristin a BORDWELL, David. Dějiny filmu: přehled světové kinematografie. 1. vyd. Praha: AMU, 2007. 827 s. ISBN 978-80-7331-091-2.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě vypracování rešerše samostatně vyhledaného zdroje k problematice filmové a audiovizuální výchovy; seminární práce (analýza vybraného filmu a k němu vypracovaná lekce práce s filmem). Vyžadovaná minimální účast 80 %.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje