Metody a techniky dramatické výchovy v lektorství - Hudební animace
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
205KMTH | Z | 3 | 15SS |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- definuje, co obnáší práce divadelního lektora se zaměřením na operu a muzikál, edukačního pracovníka v orchestrech, pojmenuje její cíle, základní formy a metody;
- definuje termín divácká gramotnost a smysl jejího rozvoje;
- hodnotí zhlédnutý program edukační hudební práce v profesionálním divadle nebo koncertní síni;
- analyzuje operní, muzikálovou inscenaci s ohledem na potencionální edukační činnost;
- analyzuje hudební dílo klasické hudby období od baroka do 21. století s ohledem na potencionální edukační činnost;
- vytvoří metodickou pomůcku (řadu) pro učitele s ohledem na věkové, dovednostní a vědomostní zvláštnosti žáků a studentů v MŠ, ZŠ, SŠ a ZUŠ.
Forma studia
semináře
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Cílem kurzu je seznámit studenty s profesí lektora v symfonickém (komorním) orchestru a v operním (muzikálovém, operetním) souboru, se stavem hudebního lektorství v Čechách i v zahraničí (zejména Německo, Skandinávie, Anglie, USA, Kanada) a vybavit je základními dovednostmi pro tuto profesi. Studenti na seminářích získávání získávají základní informace o oboru, sami aktivně vyhledávají a studují formy a druhy lektorské práce v Čechách i v zahraničí. Dále absolvují několik náslechů na edukačních programech v různých profesionálních orchestrech nebo operních nebo hudebních divadlech a s pedagogem tyto programy analyzují. Dále se učí analyzovat operní resp. muzikálovou inscenaci nebo hudební symfonickou či komorní produkci s ohledem na potencionální edukační činnost a učí se vytvořit koncepci lektorské práce pro konkrétní profesionální divadelní instituci nebo orchestrální instituci.
Tematické okruhy:
- Možnosti hudební animace.
- Koncepce hudebně-animačního programu.
- Hudební animace v ČR.
- Hudební animace v zahraničí.
- Analýza vybraných edukativních programů.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HOSTOMSKÁ, Anna. Opera: průvodce operní tvorbou. Vyd. 10., v NS Svoboda 1. Praha: NS Svoboda, 1999. 696 s., 30 s. obr. příl. ISBN 80-205-0578-4.
ZENKL, Luděk. ABC hudebních forem. 2. vyd. Praha: Supraphon, 1990. 256 s. ISBN 80-7058-174-3.
ZENKL, Luděk. ABC hudební nauky. 1. vyd. Praha: Supraphon, 1976. 200 s
Zpěvník lidových písní dle výběru studenta.
Česká filharmonie hraje a hovoří. [dokumentární televizní seriál] Režie Milan MACKŮ. Česká televize.
Doporučená literatura:
BARTOŠ, Jan Zděněk. Breviář posluchače hudby. 1. vyd. Praha: Práce, 1983. 180 s. Delfín.
FOLPRECHTOVÁ, Květoslava. Didaktika poslechu hudby na 1. stupni základní školy. Vydání 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 1992. 53 stran. ISBN 80-7067-121-1
HERDEN, Jaroslav a PETŘÍK, Jan. My pozor dáme a posloucháme: Posloucháme hudbu se žáky 1. stupně základní školy. 1. vyd. Praha: Scientia, 1994. 119 s. Učebnice pro základní školy. ISBN 80-85827-56-5.
HERDEN, Jaroslav. Hudba jako řeč: o poslechu ve škole i doma: metodické poznámky k učebnicím 1. My pozor dáme a posloucháme, 2. My pozor dáme a (nejen) posloucháme. 1. vyd. Praha: Scientia, 1998. 89 s. ISBN 80-7183-126-3.
HERDEN, Jaroslav. Sémantický rozbor: čítanka příkladů [hudebnina]. Praha: Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, 1997. 218 s. ISBN 80-86039-42-0
HOSTOMSKÁ, Anna. Příběhy, pověsti a pohádky paní Hudby. 4. vyd. Praha: Albatros, 1989. 439 s.
HURNÍK, Ilja. Umění poslouchat hudbu [zvukový záznam]. Praha: Supraphon Records, 1995. 2 zvukové kazety (ca 157 min.)
HOLUBEC, Jiří a PRCHAL, Jan. Moderní populární hudba ve škole. Zpíváme a hrajeme. Praha: Muzikservis, 1999. ISBN 99-580607-24.
Hodnoticí metody a kritéria
Docházka minimálně 80%, průběžné písemné úkoly, prezentace studentem vytvořené metodické pomůcka k využití ve škole (MŠ, ZŠ, SŠ, ZUŠ)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje