Metodologie výzkumu v umění 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Semestr |
---|---|---|---|---|
205KMVU1 | Z | 2 | 4PS+4SS |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student:
- vysvětlí rozdíl mezi výzkumem a jinými poznávacími činnostmi;
- vyloží základní výzkumná paradigmata;
- prokáže porozumění logice výstavby výzkumu v modelových úkolech.
Forma studia
přednášky, semináře
Předpoklady a další požadavky
Obsah kurzu
Předmět se zabývá systémem a způsoby odborného poznávání skutečnosti. Vychází z obecné charakteristiky poznání a dále specifikuje poznávání výzkumné ve formách kvantitativního a kvalitativního výzkumu (coby „noéta“) a specificky pak výzkum umění/uměním (coby poznávání typu „aisthéta“).
Tematické okruhy:
- Poznávání jevů v životě vědě – laické a vědecké poznávání a myšlení.
- Obecná typologie výzkumů – paradigmata, druhy.
- Základní pojmy metodologie výzkumů v oblasti společenskovědní a umělecké.
- Základní typy výzkumů v oblasti edukačního umění a jejich metody.
- Metody výzkumů.
- Specifické zřetele vztahující se k výzkumu lidského chování/jednání.
- Samostatný výzkumný projekt a jeho aplikace v praxi.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2008. 408 s. ISBN 978-80-7367-485-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272 s. ISBN 978-80-247-1369-4.
PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998.270 s. ISBN 80-7184-569-8.
SULLIVAN, Graeme. Akty výzkumu v umělecké praxi. [online] Přeložila: VARHANÍKOVÁ, Halka. RVP.cz. 2009. Dostupný z: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/3005/AKTY-VYZKUMU-V-UMELECKE-PRAXI.html/
ŠVAŘÍČEK, Roman a ŠEĎOVÁ, Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. 340 s. ISBN 978-80-7367-313-0.
VALENTA, Josef. Prolegomena k metodologii výzkumů v oboru výchovy dramatické I + II. Disk 40 (červen 2012) a 41 (září 2012), s. 67-85, resp. s. 93-103. Dostupné také z: http://pedagogika.ff.cuni.cz/system/files/PROLEGOMENA_I-II.doc
VALENTA, Josef. Metodologie výzkumů v dramatické výchově a vzdělání učitelů. Tvořivá dramatika. 2010. č. 2, s. 1-6. ISSN 1211-8001
VALENTA, Josef. Výzkum uměním/divadlem a edukační drama. In: RIEDLOVÁ, Martina a LEČBYCH, Martin. (eds.) Společný prostor/Common Space 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, s. 256-268.
Doporučená literatura:
ACKROYD, Judith. Research Methodologies in Drama Education. Trentham Books. 2006. ISBN 978-1858563237.
KASÍKOVÁ, Hana. Učitel jako výzkumník. In: PROVAZNÍK, Jaroslav (ed.). Dítě mezi výchovou a uměním - dramatická výchova na přelomu tisíciletí: [příspěvky z konference o dramatické výchově. Praha: STD a KVD DAMU, 2008. 219 s. ISBN 978-80-903901-2-6.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. 332 s. ISBN 80-247-1362-4.
ROUBAL, Jan. O podstatě divadla a teatrality: pár nesoustavných poznámek k jejich koncepcím v současné německé divadelní teorii. Divadelní revue. roč. 10/č. 3 (1999), 16 str.
VALENTA, Josef. Scénologie (každodenního) chování. (8. kapitola – výzkum). Praha: KANT, 2011. 201 s. Disk. Velká řada; sv. 18. ISBN 978-80-7437-055-7.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě přítomnosti (70 % výukového času) při praktických aktivitách a jejich reflexi.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje