Oborová didaktika v kontextu současného pedagogického myšlení

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205KODP ZK 2 4S+4P letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

přednášky, semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Cílem kurzu je podrobně seznámit studenty s didaktikou oboru v základním kontextu aktuálního pedagogického myšlení. Studenti budou pracovat na vytváření argumentačního pole pro osobní pojetí role dramatické výchovy a také sebe jako tvořivého a tvořícího učitele. Pozornost bude soustředěna na aktuální otázky transformace vzdělávání v České republice i ve světě do didaktických postupů v dramatickovýchovném procesu (oblasti expresivního učení, činnostního učení, učení osobnostně rozvíjejícího). S oporou soudobých přístupů ke vzdělávání budou studenti pracovat na definování a argumentování vlastního didakticko-pedagogického profesního portfolia.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BERTRAND, Yves. Soudobé teorie vzdělávání. Praha: Portál, 1998. 247 s. ISBN 80-7178-216-5

HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2004. 228 s. ISBN 80-7178-888-0.

KASÍKOVÁ, Hana. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 1997. 152 s. ISBN 80-7178-167-3.

KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. Kroměříž: Spirála, 2006. ISBN 80-901873-7-4.

LIESSMANN, Konrad Paul. Teorie nevzdělanosti: omyly společnosti vědění. Praha: 2008. 125 s. ISBN 978-80-200-1677-5.

PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Praha: 2015. 250 s. ISBN 978-80-7478-675-4.

Doporučená literatura:

CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy: Jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Praha: Portál, 1994. 296 s. ISBN 80-7118-022-7.

MACKOVÁ, Silva. Dramatická výchova. Brno: JAMU, Divadelní fakulta, 2004. 216 s. ISBN 80-85429-93-4.

MACHKOVÁ, Eva. Jak se učí dramatická výchova: didaktika dramatické výchovy. Praha: AMU, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky, 2004. ISBN 80-7331-021-X.

MORGAN, Norah a SAXTON, Juliana. Vyučování dramatu: hlava plná nápadů. Praha: STD, 2001. 252 s. ISBN 80-901660-2-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. Praha: STD; Společnost Amatérské divadlo a svět, 2001. 144 s. ISBN 80-901660-5-9.

PASCH, Marvin, GARDNER, Trevor G., SPARKS-LANGER, Georgea, STARK, Alane J. a MOODY, Christella D. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. 424 s. ISBN 80-7178-127-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Samostatná seminární práce, ústní zkouška, rozprava nad samostatně zpracovaným didaktickým tématem.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů