Kapitoly z teorie literatury a historie literatury pro děti a mládež 4

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205LDM4 ZK 5 20S česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

  1. Orientace v základních okruzích a problémech teorie literatury obecně a teorie literatury pro děti a mládež speciálně.
  2. Rozvíjení schopnosti a dovedností rozpoznávat a analyzovat prostředky a postupy, které má k dispozici autor uměleckého textu.
  3. Rozvíjení schopnosti interpretovat literární dílo, jeho strukturu a orientovat se ve všech jeho vrstvách.
  4. Rozpoznat hodnoty literárního díla a možnosti, které nabízí tvořivému pedagogovi při práci s dětmi a mládeží.
  5. Otvírání cest k orientaci v literárních druzích, žánrech a žánrových variantách důležitých zejména pro literaturu pro děti a mládež.
  6. Seznámení s kořeny literatury pro děti a mládež a se vznikem intencionální tvorby pro děti.
  7. Seznámení s folklorem jako důležitým zdrojem literatury pro děti.
  8. Seznamování s vývojem literatury pro děti a mládež od 18. století do současnosti s důrazem na kontextové vazby.
  9. Pochopení specifičnosti literatury pro děti a mládež a místa tvorby pro děti a mládež v celonárodním kontextu.
  10. Poznávání dramatického a dramatickovýchovného potenciálu literární tvorby pro děti a mládež.

Forma studia

Čtení, diskuse, analýza textů, tvůrčí psaní, psaní odborné studie.

Předpoklady a další požadavky

  1. Schopnost vnímat různé složky a hodnoty uměleckého textu.
  2. Orientace v obecných dějinách české a světové literatury.
  3. Kreativní předpoklady.
  4. Soustavné sledování současné literatury, zvl. tvorby pro děti.
  5. Absolvování předchozích semestrů předmětu Kapitoly z teorie literatury a historie literatury pro děti a mládež.

Obsah kurzu

Předmět je zaměřen na ty oblasti teorie literatury, které jsou důležité pro pedagoga dramatické výchovy. Součástí výuky je uvedení do základních žánrových oblastí důležitých pro literaturu pro děti a mládež. Dále předmět zprostředkovává posluchačům základní etapy vývoje české i světové literatury pro děti a mládež a proměny její žánrové skladby. Vývoj literatury pro děti a mládež je zasazován do kontextu celonárodní i světové literatury, sleduje vývoj a základní etapy české literatury pro děti a mládež, uvádí do problematiky slovesného folkloru s ohledem na literaturu pro děti a mládež a nabízí posluchačům základní orientaci ve světové literatuře pro děti a mládež a seznamuje je s klíčovými osobnostmi a díly.

I. Uvedení, některé základní pojmy a souvislosti:

II. Jazyk - brána do literárního díla:

III. Základní repertoár tematických prostředků:

IV. Děj, příběh, fabule, syžet - uvedení do problematiky, seznámení s různými pojetími a terminologií:

V. Vypravěč a jeho funkce v literárním díle - uvedení do problematiky:

VI. Estetická funkce v literárním díle. Estetická funkce a její místo mezi ostatními funkcemi. Specifičnost literatury pro děti a mládež:

VII. Námět a téma v literárním díle:

VIII. Jazykové prostředky v literárním díle:

IX. Fikční světy v uměleckém literárním díle a jejich součásti:

X. Kompozice:

XI. Genologie:

Doporučená nebo povinná literatura

BRUKNER, Josef; FILIP, Jiří. Poetický slovník. Praha: Mladá fronta, 1997. 368 s. ISBN 80-204-0650-6.

HAMAN, Aleš. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Praha: H & H, 1999. 180 s. ISBN 80-86022-57-9 .

HRABÁK, Josef. Úvod do teorie verše. 4., rozš. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 260 s.

CHALOUPKA, Otakar; NEZKUSIL, Vladimír. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I. Praha: Albatros, 1973. 116 s.

--. 1976. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury II. Praha: Albatros. 132 s.

--. 1979. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury III. Praha: Albatros. 152 s.

JAKOBSON, Roman. Poetická funkce. Praha: H & H, 1995. 748 s. ISBN 80-85787-83-0.

MOCNÁ, Dagmar aj. Encyklopedie literárních žánrů. Praha-Litomyšl: Paseka, 2004. 704 s. ISBN 80-7185-669-X.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. 556 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 4. ISBN 80-86055-91-4

---. Studie II. Brno: Host, 2001. 598 s. Ed. Strukturalistická knihovna, sv. 5. ISBN 978-80-7294-240-4.

NOVÁK, J. V.; NOVÁK, Arne. Přehledné dějiny literatury české od nejstarších dob až po naše dny. 4., přepr. a rozš. vyd. Olomouc: R. Promberger, 1936-1939. 1804 s.

PROPP, Vladimir Jakovlevič. Morfologie pohádky a jiné studie. Přel. Miroslav Červenka, Marcela Pittermannová a Hana Šmahelová. Praha: H & H, 1999. 364 s. ISBN 80-86022-16-1.

PROVAZNÍK, Jaroslav. 2002. Literatura pro české děti v posledním desetiletí. Duha. 2002, roč. 16, č. 1. ISSN 0862-1985.

RIMMON-KENAN(OVÁ), Shlomith. Poetika vyprávění. Přel. Vanda Pickettová. Brno: Host, 2001. 174 s. Přel. z: Narrative Fiction: Contemporary Poetics [1983] . ISBN 80-7294-004-X.

SEDLÁK, Ján. Epické žánre v literatúre pre mládež. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1972. 272 s.

SIROVÁTKA, Oldřich. Česká pohádka a pověst v lidové tradici a dětské literatuře. Praha: Ústav pro etnografii a folkloristiku AV ČR, 1998. 184 s. ISBN 80-85010-06-2.

ŠMAHELOVÁ, Hana. Návraty a proměny: Literární adaptace lidových pohádek. 2., upr. vyd. Praha: Albatros, 1989. 240 s.

ŠUBRTOVÁ, Milena. 1998. Kapitoly ze světové literatury pro mládež I, II. Brno : CERM. 16, 16 s. ISBN 80-7204-072-3, ISBN 80-7204-093-6.

URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc : Votobia, 2003. 368 s. ISBN 80-7198-548-1

VLAŠÍN, Štěpán (ed.). Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel, 1977. 472 s.

VORÁČEK, Jaroslav; CHALOUPKA, Otakar. Kontury české literatury pro mládež: od začátku 19. století po současnost. 2., revid. vyd. Praha: Albatros, 1984. 540 s.

WELLEK, René; WARREN, Austin. Teorie literatury. Přel. Miloš Calda. Olomouc: Votobia, 1996. 560 s. Přel. z: Theory of Literature. ISBN 80-7198-150-8.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě:

Během semestru se vyžaduje samostatná četba a aktivní účast v diskusích na seminářích.

Podmínky úspěšného ukončení předmětu: aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce. Zkouška písemná a ústní. Celkové hodnocení se skládá ze 40 % z hodnocení aktivity na seminářích, 30 % z písemné části zkoušky a 30 % z ústní části zkoušky.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů