Myšlení o divadle 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205MYŠD1 Z 2 1PT+1ST

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

přednášky, semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Cílem předmětu je zprostředkovat studentům široký náhled na divadlo, které není jen „dílem“; které může být i tvořivým zkoumáním životních otázek, hybatelem osobních i sociálních proměn a také výpovědí o našem světě. V kurzu zkoumáme integrační potenciál divadla, který můžeme využít, když budeme holisticky vnímat jeho estetické, etické, sociální a vzdělávací působení a upozorňovat na rizika (zneužívání) divadla (teatralizace života, předstírání, producírování se). Studium kontextů, vnitřních souvislostí a funkcí divadla a divadelnosti (performativity) umožní lépe chápat jeho současné podoby i historické proměny. Bude se opírat o již nabyté znalosti studentů o českém a světovém divadle a o další studium vybrané literatury, zhlédnutých představení a videozáznamů.

Tematické okruhy:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BROCKETT, Oscar G. Dějiny divadla. Přel. Milan LUKEŠ a Zdena BENEŠOVÁ. Praha: Nakladatelství Lidové noviny; Praha: Divadelní ústav, 1999. 948 s. ISBN 80-7008-096-5 (Divadelní ústav). ISBN 80-7106-364-9 (Lidové noviny).

FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Přel. Markéta POLOCHOVÁ. Mníšek pod Brdy, 2011. 335s. ISBN 978-80-904487-2-8.

KOLANKIEWICZ, Leszek. Úvod k antropologii podívaných. Přel. Jana PILÁTOVÁ. In ROUBAL, Jan ed.

Divadlo v průsečíku reflexe: Antologie současné polské divadelní teorie (s. 445 – 478). Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2018. 582 s. ISBN 978-80-7008-403-8.

KOTTE, Andreas. Divadelní věda. (Úvod) Přel. Jana SLOUKOVÁ. Praha: AMU, 2010. 220s. ISBN 978-80-7437-019-9.

PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: slovník divadelních pojmů. Přel. Daniela JOBERTOVÁ. Praha: Divadelní ústav, 2003. s. 496. ISBN 80-7008-157-0.

PILÁTOVÁ Jana. Teatrologií za teatrologii. O dvou knihách Dariusze Kosińského. Divadelní revue 1, 2014, s. 94-112

Doporučená literatura:

ARISTOTELÉS. Poetika. 5. vyd. Praha: Orbis, 1962. 96 s.

BROOK, Peter. Prázdný prostor. 1. vyd. Praha: Panorama, 1988. 229 s.

BROOK, Peter. Pohyblivý bod: čtyřicet let divadelního výzkumu 1946-1987. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. 246 s. ISBN 80-238-0632-7

BROOK, Peter. Nitky času: memoáry. Vyd. 1. Praha: Institut umění - Divadelní ústav, 2004. 225 s. ISBN 80-7008-170-8

BRECHT, Bertolt. Myšlenky. Praha: ČS, 1958. 168 s. Otázky a názory, sv. 7.

CÍSAŘ, Jan. Člověk v situaci. Praha: ISV nakl., 2000. 142 s. Média. ISBN 80-85866-67- 6

LEHMANN, Hans Thies. Postdramatické divadlo. Bratislava: Divadelný ústav, 2007. 368 s. Ed. Světové divadlo. ISBN 978-80-88987-81-9.

OSOLSOBĚ, Ivo. Mnoho povyku pro sémiotiku. Brno: Nakladatelství „G“ hudba a divadlo, 1992. 224 s. ISBN 80-901112-0-3.

PILÁTOVÁ, Jana. Hnízdo Grotowského. Na prahu divadelní antropologie. Praha: Institut umění- Divadelní ústav, 2009. 581 s. ISBN 978-80-7008-239-3

ZICH, Otakar. Estetika dramatického umění: Teoretická dramaturgie. 2. vyd. Praha: Panorama, 1987. 416 s.

Hodnoticí metody a kritéria

Kredity jsou uděleny na základě průběžné aktivní účasti v seminářích (minimální účast 75 %) a na závěrečném kolokviu, kde student přednese vlastní přednášku na vybrané téma v rozsahu 10 min.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů