Oborová didaktika - příklady dobré praxe 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Semestr
205OBOR1 Z 2 2ST

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Student:

Forma studia

semináře

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Kurz je koncipován jako dvousemestrální. Seznamuje posluchače s různými styly a typy dramatickovýchovné práce a vede je k jejich reflexi. Zabývá se možnostmi uplatnění dramatické výchovy v různých oblastech školního kurikula i v neformálním vzdělávání. Kurz odkrývá možnosti uplatnění postupů dramatické výchovy v různých kontextech praxe. Důležitou součástí kurzu jsou inspirativní setkání s odborníky z praxe, kteří seznamují studenty se svými postupy, principy, cíli, specifiky práce v závislosti na kontextu. Tato zkušenost je společně reflektována a využita pro tvorbu výstupu ve druhém semestru.

Tematické okruhy 1. semestru kurzu:

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

Rámcové vzdělávací programy pro jednotlivé stupně škol a pro ZUŠ

BLÁHOVÁ, Krista, VACEK, Pavel, ULRYCHOVÁ, Irina a PROVAZNÍK, Jaroslav. Uvedení do systému školní dramatiky: Dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Praha: IPOS-ARTAMA; Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1996. 84 s. ISBN 80-7068-070-9.

CEJPEK, Václav, HRUBÁ, Jana, HULÁK, Jakub, MACKOVÁ, Silva, PELÁN, Jiří, PROVAZNÍK, Jaroslav, SVOZILOVÁ, Petra, ULRYCHOVÁ, Irina a VALENTA, Josef aj. Dramatická výchova. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: www.drama.cz/osnovyaprogramy/rvp2002.html.

CEJPEK, Václav, HRUBÁ, Jana, HULÁK, Jakub, MACKOVÁ, Silva, PELÁN, Jiří, PROVAZNÍK, Jaroslav, SVOZILOVÁ, Petra, ULRYCHOVÁ, Irina a VALENTA, Josef aj. Dramatický obor. Tvořivá dramatika. 2002, roč. XIII, č. 2. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: www.drama.cz/osnovyaprogramy/rvp_gymn.html.

KONÝVKOVÁ, Irena. Kroky a hledání při práci s dětským divadelním souborem. Tvořivá dramatika. 1998, roč. IX, č. 2-3, s. 18-23. ISSN 1211-8001. Dostupné také z: www.drama.cz/periodika/td_obsah.html.

MARUŠÁK, Radek, KRÁLOVÁ, Olga, RODRIGUEZOVÁ, Veronika. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: Využití metod a technik. Praha: Portál, 2008. 128 s. ISBN 978-80-7367472-4.

PALARČÍKOVÁ, Alena. Tygr v oku aneb O tvorbě inscenace s dětmi a mládeží. 2., upr. vyd. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2011. 136 s. ISBN 978-80-7068-005-6.

PRŮCHA, Jan. Česká vzdělanost: multidisciplinární pohled na fenomén národní kultury. Vyd. 1. Praha: Wolters Kluwer, 2015. 205 s. ISBN 978-80-7478-675-4.

PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Šesté, aktualizované a doplněné vydání. Praha: Portál, 2017. 483 stran. ISBN 978-80-262-1228-7.

STEHLÍKOVÁ BABYRÁDOVÁ, Hana a kol. Vize v umění a ve výchově uměním. První vydání. Brno: Barrister & Principal, 2016. 198 stran. ISBN 978-80-7485-112-4.

SVOBODOVA, Eva; ŠVEJDOVÁ, Hana. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha: Portál, 2011. 168 s. ISBN 978-80-262-0020-8.

Doporučená literatura:

MACHKOVÁ, Eva (ed.). Projekty dramatické výchovy pro středoškoláky. Praha: Portál, 2012. 152 s. ISBN 978-80-262-0093-2.

MLEJNEK, Josef. Dětská tvořivá hra. 2., přeprac. vyd. Praha: IPOS-ARTAMA; Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1997. 152 s. ISBN 80-7068-104-7.

Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2012. 191 s. ISBN 978-80-7178-999-4.

WAY, Brian. Rozvoj osobnosti dramatickou improvizací. Praha: ISV nakladatelství, 1996. 220 s. ISBN 80-85866-16-1.

ZÁMEČNÍKOVÁ, Emilie. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory. Praha: NIPOS-ARTAMA, 2009. 144 s. ISBN 978-80-7068-236-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Aktivní účast na seminářích, v diskusích a užití adekvátního odborného jazyka a charakterizace stylu vybraného pedagoga z praxe.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů