Psychologie osobnosti a sociální psychologie 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
205POS2 ZK 4 10S česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

Cílem předmětu je prohloubit znalosti ze sociální psychologie a z psychologie osobnosti pro potřeby jejich pedagogické praxe. Seznámit studenty hlouběji s konceptem osobnosti, naučit je volit vhodný pedagogický přístup na základě znalosti jednotlivých osobnostních typů a sociální skupin.

Forma studia

Studium odborné literatury, diskuse, analýza textů, kontaktní výuka, skupinová práce.

Předpoklady a další požadavky

Obsah kurzu

Předmět prohlubuje znalosti z těch oblastí psychologie, v nichž se učitelé, a zejména dramatické výchovy, potřebují důkladně orientovat, tedy z psychologie osobnosti a psychologie sociální.

Doporučená nebo povinná literatura

ČÁP, Jan. Rozvíjení osobnosti a způsob výchovy. Praha: ISV, 1996. 302 s. Psychologie. ISBN 80-85866-15-3.

DRAPELA, Victor J. Přehled teorií osobnosti. Přel. Karel Balcar. Praha: Portál, 1997. 176 s. Přel. z: Review of personality theories [1987]. ISBN 80-7178-134-7.

GILLERNOVÁ, Ilona; BURIÁNEK, Jiří. Základy psychologie, sociologie: základy společenských věd. Praha: Fortuna, 1995. 160 s. ISBN 80-7168-242-X.

HAYES(OVÁ), Nicky. Aplikovaná psychologie. Přel. Dagmar Brejlová. Praha: Portál, 2003. 220 s. Přel. z: Applied psychology [2001]. ISBN 80-7178-807-4.

---. Základy sociální psychologie. Přel. Irena Štěpaníková. 3. vyd. Praha: Portál, 1998. 168 s. Přel. z: Principles of Social Psychology [1993]. ISBN 80-7178-763-9.

JANOUŠEK, Jaromír aj. Sociální psychologie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 186 s.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. 284 s. ISBN 80-201-0098-9.

MILLAROVÁ, Susanna. Psychologie hry. Přel. Jarmila Milnerová. Praha: Panorama, 1978. 360 s. Přel. z: The Psychology of Play. Edice Pyramida.

NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie osobnosti. Praha: Academia, 1995. 336 s. ISBN 80-200-0525-0.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. Přel. František Jiránek. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1966. 148 s. Knižnice psychologické literatury. Přel. z: La Psychologie de l´intelligence.

PIAGET, Jean; INHELDER(OVÁ), Bärbel. Psychologie dítěte. Přel. Eva Vyskočilová, Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970. 116 s. Klub přátel pedagogické literatury. Přel. z: La psychologie de l´enfant.

PŘÍHODA, Václav. Ontogeneze lidské psychiky I: Vývoj člověka do patnácti let. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 464 s.

---. Ontogeneze lidské psychiky II: Vývoj člověka od patnácti do třiceti let. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1967. 236 s.

ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Praha: Panorama, 1990. 436 s. ISBN 80-7038-078-0.

VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: Dětství, dospělost, stáří Praha: Portál, 2000. 528 s. ISBN 80-7178-308-0.

VÁGNEROVÁ, Marie; VALENTOVÁ, Lidmila. Psychický vývoj dítěte a jeho variabilita. Praha: Univerzita Karlova, 1991. 116 s. ISBN 80-7066-384-7.

VÝROST, Jozef; SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie = Sociálna psychológia. Praha: ISV, 1997. 456 s. ISBN 80-85866-20-X.

Hodnoticí metody a kritéria

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů