Herecká propedeutika a metodika herecké práce 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XHPH1 | Z | 1 | 10S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem Základního dvousemestrálního kursu je
- uvědomit studenta o možnostech hereckého projevu (zascílenosti, konkrétnosti, skladebnosti, komunikativnosti projevu),
- uvědomit jej o procesu zkoušení role tak, aby dokázal vědomě a samostatně na své roli pracovat v souhře s ostatními.
Forma studia
Kontaktní výuka formou tvůrčího semináře - tvůrčí dílny, která kombinuje dramaturgickou a hereckou práci. Součástí je též řízený dialog, samostatná četba, analýzy textů atd.
Předpoklady a další požadavky
- Prerekvizity: obecná znalost principů autorské tvorby a zkušenost z dialogického jednání, přednesu, řečového jednání, hlasové tvorby a jevištního pohybu, kreativní předpoklady.
- Korekvizity: kreativní předpoklady, studium dialogického jednání, studium řečového jednání respektive přednesu, studium jevištního pohybu.
Obsah kurzu
Předmět „Herectví na zákldaě dialogického jednání“ je úvodem do herectví v jeho autorském aspektu, tedy nikoli pouze hraní rolí, ale herectví jako hry a tvorby. Důraz je kladen na vnímání partnera, týmovost tvorby a na osobnostní / autorský vklad. Předpokládá se též schopnost autorského psaní a dramaturgické tvorby. Předmět vede k pochopení principů a navádí studenty na jejich pozdější samostatné rozvíjení. Neklade si za cíl připravit studenty k profesionální herecké práci.
- Dramaturgická příprava.
- Analýza osobních a osobnostních témat a jejich zpracování.
- Aktivní analýza situací.
- Skladba a příprava klausurního představení.
Doporučená nebo povinná literatura
Čechov, M. O herecké technice
Stanislavskij, K. S. Moje výchova k herectví
Donnellann, D. Herec a jeho cíl
Brook P. Prázdný prostor
Barba E. a Savarese N. Slovník divadelní antropologie
Hodnoticí metody a kritéria
- Během semestru se vyžaduje samostatná četba, průběžná příprava dílčích zadání, samostatné zkoušení rozpracovaných situací.
- Celkové hodnocení se skládá z 50 % z hodnocení aktivity na cvičeních, 30 % z autorského vkladu a 20 % umělecké kvalitě výkonu na klasurním představení.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
11.10.2019 | 13:15–14:45 | Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková) | paralelka 1 | |||
22.11.2019 | 13:15–14:45 | Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková) | paralelka 1 | |||
13.12.2019 | 13:15–14:45 | Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková) | paralelka 1 | |||
10.01.2020 | 13:15–14:45 | Jana SMRČKOVÁ (Hana Smrčková) | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (povinný předmět hlavní)