Scénická hudba 2
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
205XSCH2 | Z | 1 | 8S | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Seznámit posluchače s funkcí zvukového a hudebního plánu v dramatickém díle. Rozvíjet u nich schopnosti hledat dosažitelné adekvátní ozvučení divadelního představení, které by současně bylo nejen funkční, ale i dosažitelné pro dětskou skupinu. Orientace v různých stylech hudby a v možnostech jejich uplatnění v dramatickém díle.
Forma studia
Kontaktní výuka, analýza hudebních ukázek a ukázek inscenací na elektronických médiích i v reálu, skupinová práce, příprava projektu.
Předpoklady a další požadavky
- Základní orientace v problematice hudební výchovy a dějin hudby.
- Absolvování předmětu Hudebně-rytmická výchova.
- Zkušenost s inscenační tvorbou.
- Zkušenost s prací s dětskou nebo středoškolskou skupinou.
Obsah kurzu
Předmět navazuje na Hudebně rytmickou výchovu a seznamuje posluchače s možnostmi, které má hudba a zvukový plán obecně jako jedna ze složek divadelního představení. Obsah předmětu je modelován také podle potřeb a zájmu posluchačů - s ohledem na jejich divadelní praxi s dětmi a mládeží.
Pozornost je zaměřena na hudebně scénickou tvorbu:
- na teorii scénické hudby,
- na funkční vazby,
- na řešení hudebních scénářů,
- na základy studiové techniky,
- na odborné hudebně teoretické vyjadřování.
Posluchači mají možnost realizovat své kolektivní práce - nejlépe v propojení s divadelním projektem.
Doporučená nebo povinná literatura
DIMÉNY, Judit. Zvuk jako hra. Přel. Nadja Jasanová. Praha: Panton, 1992. 184 s. ISBN 80-7039-152-9.
FELIX, Belo.Druhá múza detského divadla. 2. prepr. vyd. Bratislava: Národné osvetové centrum, 1996. 164 s. ISBN 80-7121-101-X .
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr. Česká Orffova škola II: Pentatonika. Praha-Bratislava: Supraphon, 1969. 56 s.
---. Česká Orffova škola III: DUR - MOLL. Praha: Supraphon, 1972. 108 s.
HURNÍK, Ilja; EBEN, Petr aj. Česká Orffova škola I: Začátky. Praha: Supraphon, 1969. 100 s.
KOLAFA, Jiří. Hudební nauka pro nehudebníky. 2., rev. vyd. Praha: AMU, Divadelní fakulta / Filmová a televizní fakulta, 1999.108 s. ISBN 80-85883-47-3.
---. O dětské hudbě, hudbě pro děti, divadelní a loutkové zvláště. Ostrava: Krajské kulturní středisko v Ostravě, 1989. 16 s.
---. Zvuková složka komponovaného pořadu. Čs. loutkář. 1986, roč. XXXVI, č. 12.
ŠTRBOVÁ, Jana. Moje cesta k tvorbě hudební složky v divadle hraném dětmi. 102 s. Praha, 1996. Diplomová práce (MgA.). Akademie múzických umění v Praze, Divadelní fakulta, katedra výchovné dramatiky.
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny za aktivní práci v semináři, vytvoření zvukového plánu k různých typům projektů - podle zájmu a potřeb posluchačů.
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
12.10.2019 | 13:05–14:45 | Tomáš KOLAFA | paralelka 1 | |||
23.11.2019 | 13:05–14:45 | Tomáš KOLAFA | paralelka 1 | |||
14.12.2019 | 13:05–14:45 | Tomáš KOLAFA | paralelka 1 |
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Dramatická výchova - tříleté kombinované (B.A.) (povinný předmět)