Management v informační společnosti 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
206MGI1 | ZK | 3 | 2PT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Cílem interaktivní přednášky je seznámit studenty s nejdůležitějšími teoretickými modely a rámci managementu, s přihlédnutím ke specifičnosti managementu v oboru kulturních a kreativních průmyslů. Teorii potřebuje manažer proto, že mu dává jazyk a repertoár, pomáhá mu v praxi číst situace, činit úsudky, volit správné prostředky a vyhnout se chybám, které před ním udělali jiní. V tomto předmětu se věnujeme teoretickému rámci (s několika praktickými cvičeními) tzv. měkkých manažerských dovedností (soft skills).
Forma studia
Přednášky.
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Popis jednotlivých bloků:
- Sám sobě manažerem. Co je management, historie managementu. Kdo je manažer. Manažerské funkce a role podle Fayola, Mintzberga a Druckera. Plánování a organizace času, sebeřízení.
- Manažer a komunikace. Základní rysy a funkce komunikačního managementu. Dorozumění a nedorozumění. Komunikační kanály. Porada jako nástroj vedení lidí a budování týmu.
- Manažer ve skupině a v týmu. Rozdíl mezi skupinou a týmem, stadia rozvoje skupiny, velikost skupiny. Tým, funkční a týmové role, synergie.
- Moc, pravomoc, vliv, autorita, vedení, vůdcovství. Vedení jako dělání správných věcí, řízení jako dělání věcí správně (Drucker).
- Řízení a motivace. Co je organizační chování. Teorie motivace, motivační modely, motivace v zaměstnání.
- Konflikt. Typy věcných vztahů – spolupráce, konflikt, soutěž. Chování při konfliktu, strategie zvládání konfliktu. Spor a problém, dialog a trialog, vyjednávání, mediace a facilitace.
- Personalistika a lidské zdroje. Získávání pracovníků, nábor, výběr. Analýza, popis a specifikace práce. Projektování práce. Flexibilní formy práce. Hodnocení, zásady odměňování. Řízení podle cílů.
- Organizační struktura a kultura. Podstata organizování organizace. Typy organizačních struktur. Hierarchie a pověřování, tým, matice, sítě. Neformální organizace. Organizační kultura a její typy.
- Marketing v praxi. Marketing jako manažerský proces. Produkt a služba. Marketingové mixy. Životní cyklus produktu. Komunikační mix.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
- DRUCKER, P. F. Efektivní vedoucí. Překlad Irena Grusová. 2. vyd. Praha: Management Press, 2008. 205 s. Knihovna světového managementu; sv. 25. ISBN 978-80-7261-189-8
- MALIK, F. Vést, konat, žít: efektivní management pro novou dobu. Olomouc: ANAG, ©2011. 350 s. ISBN 978-80-7263-688-4
- VYBÍRAL, Z. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 319 s. ISBN 978-80-7367-387-1
- ALLEN, D. Mít vše hotovo: umění produktivity bez stresu. Překlad David Krásenský. Vydání druhé, přepracované. Brno: Jan Melvil Publishing, 2016. 399 stran. Žádná velká věda. ISBN 978-80-7555-000-2
- FISHER, R. a URY, W. a PATTON, B. Jak dosáhnout souhlasu: zásady úspěšného vyjednávání. Překlad Aleš Lisa. 4. vyd. Praha: Management Press, 2015. 175 s. ISBN 978-80-7261-299-4
- BEDRNOVÁ, E. a NOVÝ, I. Moc, vliv, autorita. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2001. 126 s. ISBN 80-7261-053-8
Doporučená literatura:
- KOUBEK, J. Řízení lidských zdrojů: základy moderní personalistiky. 5., rozš. a dopl. vyd. Praha: Management Press, 2015. 399 s. ISBN 978-80-7261-288-8
- LUKÁŠOVÁ, R. Organizační kultura a její změna. 1. vyd. Praha: Grada, 2010. 238 s. Expert. ISBN 978-80-247-2951-0
Hodnoticí metody a kritéria
Kredity jsou uděleny na základě odevzdání seminární práce a složení znalostního testu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Produkce (B.A.) (povinný předmět)