Analýza dramatického textu

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207ADT0 Z 3 2ST česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● student dokáže věcně a odborně pojmenovat základní podoby evropského teoretického myšlení odramatickém textu

● student ovládá metodu analýzy dramatického textu na dostatečně odborné úrovni

● student dokáže věcně a odborně verbálně prezentovat specifickou problematiku

● student dokáže strukturovat a náležitě předvést analýzu dramatického textu v psaném projevu

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Teorie dramatického textu

Obsah kurzu

Jednosemestrální seminář Analýza dramatického textu navazuje a rozvíjí poznatky, které studenti získali v předmětu Teorie dramatického textu (ZT). Získané dovednosti studenti rozvíjejí v navazujícím předmětu Režijně-dramaturgická dílna.

Cíl předmětu:

Cílem předmětu je rozvoj teoretického myšlení v oblasti teorie tradičního dramatického textu a jeho analýzy. Studenti pracují se základními normativními texty teorie dramatu, upevňují si základní terminologii a představu o historickém vývoji evropského teoretického myšlení o dramatickém textu. V neposlední řadě kurz poskytne studentům dostatečný prostor pro samotnou analýzu zvoleného dramatu. Cílem analýzy dramatu je osvojení si této metody na dostatečné odborné úrovni (studenti dokáží analyzovat a pojmenovat vztahy mezi jednotlivými složkami

dramatického textu) a dále její strukturovaná a logická verbální prezentace.

Osnova předmětu:

Kurz je založen na metodě pozorného čtení (closed reading) a skládá se ze dvou částí.

V první polovině semináře studenti přichází do styku se základy evropského teoretického myšlení o dramatickém textu, poznávají jeho podoby i proměny a učí se vývoji funkce tradičního dramatu v struktuře divadelního artefaktu i samotné evropské kultury (drama jako krásná literatura). Tato část spočívá v pozorném čtení základů evropských poetik a dalších normativních textů - např. Aristoteles, Horatius, J. C. Scaliger, Lope de Vega, P. Corneille, N. Boileau-Despréaux, V. Hugo, G. Freytag. V této části je každému studentu přidělen minimálně jeden normativní text, který v

strukturovaném a logickém výkladu v rámci semináře představí. Následuje společná rozprava všech účastníků kurzu, v níž je kladen důraz na podrobnou reflexi konkrétního teoretického textu a jeho zařazení do dobového kontextu.

Ve druhé části kurzu studenti aplikují získané poznatky na konkrétní dramatický text. Z korpusu vybraných dramatiků (W. Shakespeare, H. Ibsen, A. Strindberg, A. P. Čechov nebo G. Preissová, V. a A. Mrštíci) si každý student vybere po jedné hře, kterou následně během hodiny analyzuje.

Kurz je zakončen odevzdáním analýzy zvoleného dramatu (cca 5 normostran).

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

korpus divadelních her W. Shakespeara, H. Ibsena, A. Strindberga, A. P. Čechova, G. Preissové, bří Mrštíků

ARISTOTELÉS. Poetika. Překlad Milan Mráz. Praha: Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5.

Freytag, Gustav. Technika dramatu. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.

HORATIUS, Quintus Flaccus a STEHLÍKOVÁ, Eva, ed. De arte poetica = O umění básnickém. Překlad Dana Svobodová. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0988-4.

HUGO, Victor. Předmluva ke Cromwellovi. Překlad Zdeněk Bartoš. Praha: AMU, 2006. ISBN 80-86970-07-8.

SGALLOVÁ, Květa, ed. a KROUPA, Jiří K., ed. O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.

Doporučená literatura:

FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v deivydle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.

LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.

SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. Bratislava: Tatran, 1969.

Hodnoticí metody a kritéria

75% docházka a aktivní účast v hodinách (70 % klasifikace);

nejméně jedna strukturovaná ústní prezentace v rozsahu 15 min. (20 % klasifikace);

zpracování závěrečného písemného výstupu v rozsahu 5 normostran (10 % klasifikace).

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů