Analýza dramatického textu
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207ADT0 | Z | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student dokáže věcně a odborně pojmenovat základní podoby evropského teoretického myšlení odramatickém textu
● student ovládá metodu analýzy dramatického textu na dostatečně odborné úrovni
● student dokáže věcně a odborně verbálně prezentovat specifickou problematiku
● student dokáže strukturovat a náležitě předvést analýzu dramatického textu v psaném projevu
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Teorie dramatického textu
Obsah kurzu
Jednosemestrální seminář Analýza dramatického textu navazuje a rozvíjí poznatky, které studenti získali v předmětu Teorie dramatického textu (ZT). Získané dovednosti studenti rozvíjejí v navazujícím předmětu Režijně-dramaturgická dílna.
Cíl předmětu:
Cílem předmětu je rozvoj teoretického myšlení v oblasti teorie tradičního dramatického textu a jeho analýzy. Studenti pracují se základními normativními texty teorie dramatu, upevňují si základní terminologii a představu o historickém vývoji evropského teoretického myšlení o dramatickém textu. V neposlední řadě kurz poskytne studentům dostatečný prostor pro samotnou analýzu zvoleného dramatu. Cílem analýzy dramatu je osvojení si této metody na dostatečné odborné úrovni (studenti dokáží analyzovat a pojmenovat vztahy mezi jednotlivými složkami
dramatického textu) a dále její strukturovaná a logická verbální prezentace.
Osnova předmětu:
Kurz je založen na metodě pozorného čtení (closed reading) a skládá se ze dvou částí.
V první polovině semináře studenti přichází do styku se základy evropského teoretického myšlení o dramatickém textu, poznávají jeho podoby i proměny a učí se vývoji funkce tradičního dramatu v struktuře divadelního artefaktu i samotné evropské kultury (drama jako krásná literatura). Tato část spočívá v pozorném čtení základů evropských poetik a dalších normativních textů - např. Aristoteles, Horatius, J. C. Scaliger, Lope de Vega, P. Corneille, N. Boileau-Despréaux, V. Hugo, G. Freytag. V této části je každému studentu přidělen minimálně jeden normativní text, který v
strukturovaném a logickém výkladu v rámci semináře představí. Následuje společná rozprava všech účastníků kurzu, v níž je kladen důraz na podrobnou reflexi konkrétního teoretického textu a jeho zařazení do dobového kontextu.
Ve druhé části kurzu studenti aplikují získané poznatky na konkrétní dramatický text. Z korpusu vybraných dramatiků (W. Shakespeare, H. Ibsen, A. Strindberg, A. P. Čechov nebo G. Preissová, V. a A. Mrštíci) si každý student vybere po jedné hře, kterou následně během hodiny analyzuje.
Kurz je zakončen odevzdáním analýzy zvoleného dramatu (cca 5 normostran).
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
korpus divadelních her W. Shakespeara, H. Ibsena, A. Strindberga, A. P. Čechova, G. Preissové, bří Mrštíků
ARISTOTELÉS. Poetika. Překlad Milan Mráz. Praha: Svoboda, 1996. ISBN 80-205-0295-5.
Freytag, Gustav. Technika dramatu. Praha: Ústav pro učebné pomůcky průmyslových a odborných škol, 1944.
HORATIUS, Quintus Flaccus a STEHLÍKOVÁ, Eva, ed. De arte poetica = O umění básnickém. Překlad Dana Svobodová. Praha: Academia, 2002. ISBN 80-200-0988-4.
HUGO, Victor. Předmluva ke Cromwellovi. Překlad Zdeněk Bartoš. Praha: AMU, 2006. ISBN 80-86970-07-8.
SGALLOVÁ, Květa, ed. a KROUPA, Jiří K., ed. O umění básnickém a dramatickém: (antologie). Praha: KLP-Koniasch Latin Press, 1997. ISBN 80-85917-31-9.
Doporučená literatura:
FISCHER-LICHTE, Erika. Dejiny drámy: epochy identity v deivydle od antiky po súčasnosť. Bratislava: Divadelný ústav, 2003. ISBN 80-88987-47-4.
LUKEŠ, Milan. Umění dramatu. Praha: Melantrich, 1987.
SZONDI, Peter. Teória modernej drámy. Bratislava: Tatran, 1969.
Hodnoticí metody a kritéria
75% docházka a aktivní účast v hodinách (70 % klasifikace);
nejméně jedna strukturovaná ústní prezentace v rozsahu 15 min. (20 % klasifikace);
zpracování závěrečného písemného výstupu v rozsahu 5 normostran (10 % klasifikace).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)