Čtení teoretických textů o divadle 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207CTO2 | ZK | 2 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● budou schopni pojmenovat klíčové pasáže probíraných textů
● interpretovat jednotlivé termíny, které se v textech objevují
● začlenit tyto termíny do kontextu české i zahraniční teorie divadla
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Čtení teoretických textů o divadle 1
Obsah kurzu
Čtení teoretických textů o divadle 2 je podpůrný seminář páteřního šesti-semestrálního předmětu Teorie divadla založený na metodě close-reading. Studenti si na základě zevrubné analýzy stěžejních textů české „pozichovské” strukturálně-sémiotické školy ověří a prohloubí jejich dosavadní poznatky z jiných teoretických seminářů. V letním semestru je navíc seminář – opět na základě četby dílčích textů - zařadí do kontextu zahraniční teorie divadla. Závěry z jednotlivých analýz studentům umožní hlubší porozumění termínům a vymezením české i zahraniční teorie divadla (estetická funkce, zpětnovazební komunikace, performativita, ontologický princip v divadelním umění, postdramatické divadlo ad.).
Tematické okruhy:
- Mukařovského typologie funkcí
- Zpětnovazební komunikace, kontakt, kontaktnost, komunikace komunikací o komunikaci, interakce (Etlík, Fischer-Lichte, Osolsobě, Vostrý)
- Ontologický princip v divadelním umění (Etlík)
- Performance, performativita (Fischer-Lichte)
- Postdramatické divadlo v kontextu poválečného umění (Lehmann)
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
ETLÍK, Jaroslav. Divadlo jako zakoušení: Vztah noetického a ontologického principu v divadelním umění. Divadelní revue 10, č. 1, 1999, s. 3-30. ISSN: 0862-5409.
ETLÍK, Jaroslav. Termíny k dohodnutí. In: KLÍMA, Miloslav, ed. Divadlo a interakce I. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2006, s. 13-26. ISBN: 80-86102-51-3.
FISCHER-LICHTE, Erika. Čím je představení v kultuře performancí? Pokus o definici. Divadelní revue 20, č. 3, 2009, s. 13-21. ISSN: 0862-5409.
FISCHER-LICHTE, Erika, ROSELT, Jens. Přitažlivost okamžiku – představení, performance, performativ a performativnost jako teatrologické pojmy. In: Souřadnice a kontexty divadla: Antologie současné německé divadelní teorie. Ed. Jan Roubal. Praha: Divadelní Ústav, 2005, s. 147-154. ISBN: 80-7008-189-9.
MUKAŘOVSKÝ, Jan. Místo estetické funkce mezi ostatními. In: Týž. Studie z estetiky. Ed. Květoslav Chvatík, Felix Vodička. Praha: Odeon, 1966, s. 65-73.
OSOLSOBĚ, Ivo. Dramatické dílo jako komunikace komunikací o komunikaci: variace na téma Zichovy definice dramatického díla. In: Otázky divadla a filmu I. Ed. Artur Závodský. Brno: Univerzita J.E. Purkyně, 1970, s. 11-46.
PŠENIČKA, Martin. Nejen k postdramatickému konceptu Hanse-Thiese Lehmanna. Divadelní revue 21, 2010, č. 1, s. 28-49. ISSN: 0862-5409.
Hodnoticí metody a kritéria
příprava na semináře (20% klasifikace)
minimálně 80% docházka a aktivita na seminářích (50% klasifikace)
závěrečná ústní zkouška, která individuálně prověří schopnost posluchačů analyzovat probírané texty (30% klasifikace)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)