Dějiny scénografie 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207DSG1 Z 3 2PT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Studenti jsou schopni orientovat se ve vývoji evropské scénografie a umí rozlišit její jednotlivé metody, styly, technologické postupy.

● Studenti dokáží na základě historického materiálu (scénické návrhy, skicy, režijní knihy, fotografie, kritiky) srovnat scénografické dílo dvou osobností a analyzovat vzájemné rozdíly, historickou podmíněnost, stylovou rozmanitost.

● Studenti charakterizují souvislost mezi „volným“ uměním (malířským, sochařským, architektonickým) jednotlivých scénografů a jejich dílem pro divadlo, jsou schopni vyjádřit významový posun.

● Na základě výtvarného rozboru studenti chápou nutnou interakci scénického díla s režijní prací, hereckým projevem nebo prostorovou daností divadla.

Forma studia

přednáška

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Cílem předmětu je seznámit studenty s historií divadelní scénografie na evropském kontinentu, jejími nejvýznamnějšími etapami a osobnostmi a jejich vlivem na scénografii na českém území. Studentům jsou v rámci předmětu vysvětleny metody, využívané při utváření scénického prostoru, a ozřejmeny jejich principy (technické, architektonické, výtvarné, světelné). Důraz je kladen zvláště na zakladatele moderní scénografie (Appia, Craig), evropskou avantgardní scénografii 1. poloviny 20. století (Bauhaus, sovětská avantgarda, Ďagilevovy balety, Švédské balety, německý expresionismus, italský futurismus), scénografii 2. poloviny 20. století a na výstavy: Pražské Quadriennale 1967–2015.

Tematické okruhy:

  1. Appia – dílo a ohlas v české a evropské scénografii
  2. Craig – dílo a ohlas v české a evropské scénografii
  3. Bauhaus a jeho vliv na moderní scénografii (Klee, Schlemmer, Moholy-Nagy, Kandinskij, Mondrian, Naum Gabo a další)
  4. Oskar Schlemmer, Triadický balet
  5. Projekt Total Theater (Walter Groppius)
  6. Režijní koncepce a její vliv na scénografii (Stanislavskij, Mejerchold, Tairov)
  7. Ruská/sovětská avantgardní scénografie (Exterová, Malevič a další)
  8. Konstruktivistická scénografie (Popovová a další, Heythum)
  9. Ďagilevův balet (Ballets Russes), ruští výtvarníci – Bakst, Benois, Gončarova, Larionov
  10. Ďagilevův balet v Paříži (Ballets Russes) – Derain, Braque, Picasso, Matisse a další
  11. Švédské balety v Paříži - 1920, Leger a další výtvarníci (Feuerstein)
  12. Futurismus ve scénografii (Prampolini)
  13. Německý expresionismus (Die Brücke, der Blaue Reiter, vliv na scénografii, německý expresionistický film)
  14. Fauvismus (Matiss, Duffy)

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BELLI, Gabriella a VACCARINO, Elisa Guzzo (ed.). Le Danza delle Avanguardie: dipinti, scene e costumi, da Degas a Picasso, da Matisse a Keith Haring. Milano: Skira, 2005. ISBN 978-88-7624-546-6.

Die Russische Avantgarde und die Bühne 1890-1930. Schleswig-Holsteinisches Landesmuseum: Schleswig, 1991.

El teatro de los pintores en la Europa de las vanguardias [Catálogo de la exposición, MNCARS]. ALDEASA: Madrid, 2000. ISBN 978-84-8003-202-5.

Oskar Schlemmer: 1888–1943; das Stuttgarter theatralische Abenteuer 1921; eine Dokumentation des Stuttgarter Theaterskandals und der Zusammenarbeit Oskar Schlemmers mit Paul Hindemith; [eine Ausstellung der Städtischen Galerie Böblingen, 29. November 1988 bis 8. Januar 1989]. Ed. Hans-Dieter Mück. Böblingen: Städtische Galerie Böblingen, 1988.

RIBI, Hana. Edward Gordon Craig – figura a abstrakce: Craigovy divadelní vize a Schweizerisches Marionettentheater: sbírka Edwarda Gordona Craiga, Museum für Gestaltung Zürich. Praha: AMU, 2008. ISBN 978-80-7331-138-4.

+

Katalogy Pražského Quadriennale 1967-2015

Hodnoticí metody a kritéria

75 % účast na přednáškách a seminářích, samostatná tvorba seminární práce (rozsah 10 NS) a její prezentace

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů