Estetika pro uměnovědy 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207EPU1 Z 3 2ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Student je schopen na základě pojmů jako je estetická funkce či psychická distance definovat rozdíl mezi praktickým a estetickým postojem (Bullough, Mukařovský, Ortega y Gasset).

● Student dokáže představit a kriticky reflektovat koncepce umění, které jsou založeny na pojmu nápodoba (mimésis) a sebe-exprese umělce (Bullough, Mukařovský).

● Student je schopen popsat rozdíl mezi materiálním a estetickým objektem (Mukařovský, Ingarden).

● Student dokáže formulovat, proč náplní umělecké kritiky nemůže být pouze popis materiálního objektu a proč umělecká kritika vyžaduje interpretaci objektu estetického.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Cíle předmětu:

Záměrem kurzu je studentovi představit základní pojmy obecné estetiky, tak jak se vyvíjela především ve dvacátém století a ukázat, jak jsou tyto pojmy využitelné pro porozumění specifikům dramatického umění. Důraz bude kladen především na problematiku estetického postoje, obecného vymezení umění a tematizování estetického objektu jako vlastního předmětu umělecké kritiky. Semináře budou probíhat formou „pečlivého čtení“ vybraných klíčových textů estetiky dvacátého století. Výklad se pak bude na základě této četby rozvětvovat k analýze konkrétních historicky etablovaných konceptů jako jsou mimetická povaha umění, pojetí umění jako sebe-exprese autora, či nezainteresovanost estetického vnímání.

Tematické okruhy:

  1. Psychická distance jako verze nezainteresovanosti – Edward Bullough
  2. Umění jako mimésis a umění jako sebe-exprese autora z hlediska psychické distance – Edward Bullough
  3. Problematika distancování dramatického umění – Edward Bullough
  4. Distancování jako klíč k porozumění modernímu umění – Ortega y Gasset
  5. Dramatické umění jako metafora – Ortega y Gasset
  6. Reálné vs. fiktivní v umění – Roman Ingarden
  7. Umělecké dílo jako intencionální objekt – Roman Ingarden
  8. Estetický objekt jako předmět umělecké kritiky – Roman Ingarden
  9. Typologie funkcí v lidském životě – Jan Mukařovský
  10. Estetická funkce a hranice estetična – Jan Mukařovský
  11. Umělecké dílo jako znak – Jan Mukařovský

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BULLOUGH, Edward. “Psychická distance” jako faktor v umění a estetický princip. Estetika 32, 1995, č. 1, s. 10–30. ISSN 0014-1291.

INGARDEN, Roman. Estetický prožitek a estetický předmět. In: Týž. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1964, s. 132–168.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Význam estetiky. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 63–74. ISBN 80 86055-91-4.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Místo estetické funkce mezi ostatními. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 169–184. ISBN 80 86055-91-4.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Umění jako sémiologický fakt. In: Týž. Studie I. Brno: Host, 2007, s. 208–214. ISBN 80 86055-91- 4.

ORTEGA Y GASSET, Jose. Idea divadla. Divadelní revue 4, 1993, č. 2, s. 10–16. ISSN 0862-5409.

ORTEGA Y GASSET, José. Dehumanizácia umenia. In: Týž. Eseje o umení. Bratislava: Archa, 1994, s. 7–44. ISBN 80- 7115-076-2.

Doporučená literatura:

ARISTOTELÉS. Rétorika-Poetika. Praha: Petr Rezek, 1999. ISBN 80-86027-14-7.

BULLOUGH, Edward. Aesthetics: Lectures and Essays. Londýn: Bowes and Bowes, 1957.

INGARDEN, Roman. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1964.

INGARDEN, Roman. Umělecké dílo literární. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0104-4.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie I. Brno: Host, 2000. ISBN 80 86055-91-4.

MUKAŘOVSKÝ, Jan. Studie II. Brno: Host, 2001. ISBN 80-7294-022-3.

ORTEGA Y GASSET, José. Eseje o umení. Bratislava: Archa, 1994, s. 7–44. ISBN 80-7115-076-2.

Hodnoticí metody a kritéria

Minimálně 70% docházka.

Zápočet je získán na základě vypracování písemné práce o rozsahu 3–5 normostran, ve které jsou pro analýzu jednoho z vybraných aspektů dramatického umění použity probírané estetické pojmy. Písemná práce je v závěru semináře konzultována s pedagogem.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů