Filozofie a Performing Arts 2
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207FPA2 | ZK | 3 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student dokáže věcně a odborně pojmenovat východiska, metody a myšlenkové principy performačního umění
● student dokáže porozumět odbornému textu (i v anglickém jazyce) a shrnout jeho sdělení
● student dokáže odlišit principy performačního umění a performačních studií
● student dokáže věcně a odborně prezentovat specifickou problematiku, na základě přečtené literatury a získaného pojmosloví se dokáže vyjádřit ke konstitutivním principům zhlédnutých inscenací, resp. performancí
● student je schopen rámcově vysvětlit pojem umělecký výzkum, resp. výzkum uměním
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Filozofie a Performing Arts 1
Obsah kurzu
kurzu je podrobné porozumění východiskům, metodám a hlavním myšlenkovým principům performančního umění a performančních studií. Pomocí metody close reading, diskuzí, referátů a výkladu se studenti seznámí s principy avantgardy, post-strukturalismu, happeningu, antropologie hry, které se v těchto přístupech setkávají. Zajímat nás bude i vnitřní ambivalence a sebereflektivní procesy v rámci performančního umění a performančních studií, a to i v souvislosti s metodami tzv. uměleckého výzkumu (artistic research) jako specifického druhu poznání.
Tematické okruhy:
- Historie pojmu performance
- Vztah pojmu performance a hra
- Performance art
- Performance studies
- Základní principy uměleckého výzkumu
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
CARLSON, Marvin. Performance. A Critical Introduction. London: Routledge, 1996. ISBN 978-0415299275.
AUSLÄNDER, Philip. From Acting to Performance. London and New York: Routledge, 2006. ISBN 9780415157872.
GOEBBELS, Heiner a THOMAS, Emma Lew. Research or Craft? Nine Theses on Educating Future Performing Artists. PAJ: A Journal of Performance and Art 35, 2013, č. 1, s. 43-48.
SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. London, New York: Routledge, 2002. ISBN 0-415-14621-6.
Doporučená literatura:
BORGDORFF, Henk. The Conflict of the Faculties: Perspectives on Artistic Research and Academia. Leiden: Leiden University Press, 2012. ISBN 978-9087281670.
(Dostupné z: https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/21413/file444584.pdf?sequence=1)
BORGDORFF, Henk. The Production of Knowledge in Artistic Research. In: BIGGS, Michael, KARLSSON, Henrik, eds. The Routledge Companion to Research in the Arts. London: Routledge, 2011, s. 44-63.
Hodnoticí metody a kritéria
- docházka minimálně 70%, aktivní účast v hodině (40% klasifikace)
- referát o délce cca 20 minut: student prezentuje nejen obsah referovaného textu, ale formuluje i svůj názor k danému tématu, případně vztáhne k dalším textovým zdrojům, nebo představením; po referátu následuje přibližně dvacetiminutová diskuze o tématu (30 % klasifikace)
- závěrečná esej o délce 5 normostran vycházející z tématu referátu (30% klasifikace)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)