Kapitoly z dějin českého divadla 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KDC1 | Z | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● Student je schopen samostatně pracovat s literaturou a prameny, hledat údaje a informace v archivech a kulturních institucích tak, aby vypracoval referát na vybrané téma, následně ho přednesl na hodině, stanovil základní východiska a okruhy otázek do diskuze.
● Student dokáže vnímat konkrétní dramatický text a tvorbu autora v souvislostech vývoje českého divadla a literatury, s ohledem na důležité společensko-historické a politické pohyby.
● Student dokáže reagovat na dotazy, argumentovat vlastní názor na základě studia pramenů a osobní čtenářské zkušenosti.
● Student dokáže uvažovat nad dramatickým textem, verbálně formulovat názor nebo polemiku.
● Student prokáže, že je schopný písemně formulovat názory v daných souvislostech, tj. dle specifikovaného zadání písemné práce, i s ohledem na formální náležitosti odborného textu.
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Korekvizita: Divadlo v české kultuře 1 ZT
Obsah kurzu
Seminář je zaměřen především na vývoj českého dramatu, s přesahy do kontextů vývoje českého divadla a mezinárodních souvislostí do poloviny 20.století. Cílem semináře je nejen seznámení se zásadními autory a díly českého dramatu, ale také pokus o tematizaci a pojmenování základních charakteristik autorského jazyka dramatiků na základě individuální analýzy. Kromě samotných textů se studenti věnují také nástinu inscenační tradice her v českém divadle, s ohledem na významné inscenace.
Během semestru je jeden seminář věnovaný panelové diskuzi nad zvolenými tématy semestrálních prací. Cílem je představit a obhájit vybrané téma, podat základní hypotézu a výběr z pramenů a literatury, které při psaní student využije, a také otevřená diskuze nad směřováním semestrální práce.
Témata seminářů:
● Veselohry V. K. Klicpery (Hadrián z Římsů, Rohovín čtverrohý, Veselohra na mostě) – kuklení jako autorský princip
● J. K.Tyl – báchorky (Strakonický dudák), historické hry (Krvavý soud aneb Kutnohorští havíři) a Fidlovačka aneb žádný hněv a žádná rvačka
● Od tradice k moderně a vznik divadla inscenace – Manifest české moderny, Jaroslav Hilbert (Vina)
● Venkovské drama a ženská hrdinka: od objektu k subjektu – V. a A.Mrštíci (Maryša), Gabriela Preissová (Její pastorkyně, Gazdina roba)
● Ladislav Stroupežnický – autor a dramaturg ND, Naši furianti a proměny hry v českém divadle (režisér Miroslav Macháček, režisér Petr Lébl)
● Panelová diskuze nad semestrálními pracemi
● František Langer a „sociální problémové drama“ (Periferie, Obrácení Ferdyše Pištory)
● Impresionismus v dramatickém díle Fráni Šrámka (Červen, Měsíc nad řekou, Léto)
● Vítězslav Nezval a vývoj jeho dramatického jazyka v dílech Manon Lescaut, Depeše na kolečkách, Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou
● Základní tendence a východiska v dramatickém díle Jaroslava Kvapila (Princezna Pampeliška, Oblaka, Bludička) - k zamyšlení Jaroslav Kvapil a jeho režijní styl
● Expresionismus v českém dramatu a divadle – Jan Bartoš (Krkavci), Viktor Dyk (Zmoudření Dona Quijota)
Písemné práce:
Témata písemných prací vycházejí z probírané látky, jsou vždy jasně určena a specifikována názvem i rozsahem a v neposlední řadě také termínem odevzdání v elektronické podobě. Student si vybere jednu z nabízených témat, a měl by na ní systematicky pracovat během celého semestru.
Příklady zadání písemných prací:
● Inscenační tradice Maryšy po roce 1989 – od ikonizace ke krizi výkladu
● Tematické vrstvení tvorby Aloise Jiráska – historické hry (husitská trilogie), venkovské drama (Otec, Vojnarka), fantaskně-realistické drama Lucerna
● Hledání společného „divadelního jazyka“ – V. K. Klicpera: Každý něco pro vlast, Ján Chalupka: Kocúrkovo – odkaz a revize biedermeieru, obrozenecká reflexe, model „kotzebueovské“ veselohry
● Společná tvorba bratří Čapků (Adam Stvořitel, Ze života hmyzu, Hra lásky osudná), vlivy, inspirace, odkazy. Od společné poetiky k tvůrčímu individuu
● Jaroslav Kvapil a jeho dramaturgie v ND
● Karel Čapek a jeho režie v DnV
Doporučená nebo povinná literatura
Dramatické texty:
BARTOŠ, Jan. Krkavci: komedie o třech dějstvích. Praha: Zátiší, knihy srdce i ducha, B.M. Klika, 1920.
DYK, Viktor. Zmoudření dona Quijota: [tragédie o pěti dějstvích]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-71-8.
HILBERT, Jaroslav. Vina: drama o třech dějstvích: (1895). Praha: Bursík & Kohout, 1931.
KLICPERA, Václav Kliment. Čtyři aktovky. Praha: SNKLHU, 1960.
KLICPERA, Václav Kliment et al. Hadrián z Římsů a jiné veselohry. Praha: Odeon, 1966.
KVAPIL, Jaroslav. Bludička: hra o čtyřech dějstvích. Mladá Boleslav: Hejda a Zbroj, 1941.
KVAPIL, Jaroslav. Princezna Pampeliška: pohádka o třech dějstvích s prologem. Praha: Dilia, 1993. ISBN 80-203-0348-0.
KVAPIL, Jaroslav. Oblaka: hra o třech dějstvích. Praha: A. Neubert, 1946.
LANGER, František. Periferie. In: Týž. Hry II. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-114-7.
LANGER, František. Obrácení Ferdyše Pištory. In: Týž. Hry III. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2002. ISBN 80-7008-136-8.
MRŠTÍK, Alois, MRŠTÍK, Vilém. Maryša. Praha: Artur, 2017. ISBN 978-80-7483-072-3.
NEZVAL, Vítězslav. Dnes ještě zapadá slunce nad Atlantidou: hra o pěti obrazech. Praha: Československý spisovatel,1963.
NEZVAL, Vítězslav. Manon Lescaut: [hra o sedmi obrazech podle románu abbé Prévosta]. Praha: Artur, 2011. ISBN 978-80-87128-72-5.
NEZVAL, Vítězslav. Scénické básně, hry, scénária 1920-1932. Praha: Československý spisovatel, 1964.
PREISSOVÁ, Gabriela. Gazdina roba. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-70-5.
PREISSOVÁ, Gabriela. Její pastorkyňa. Praha: Artur, 2007. ISBN 978-80-86216-89-8.
STROUPEŽNICKÝ, Ladislav. Naši furianti. Praha: Artur, 2016. ISBN 978-80-7483-061-7.
ŠRÁMEK, Fráňa. Červen a jiná dramata. Praha: Československý spisovatel, 1959.
ŠRÁMEK, Fráňa. Léto: hra o třech dějstvích. Praha: Orbis, 1953.
ŠRÁMEK, Fráňa. Měsíc nad řekou. Praha: Artur, 2006. ISBN 80-86216-78-0.
TYL, Josef Kajetán. Dramatické báchorky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1953.
TYL, Josef Kajetán. Kutnohorští havíři aneb Krvavý soud: Činohra o 5 jednáních: Mimočítanková četba pro odb. školy. Praha: SPN, 1966. 91 s.
TYL, Josef Kajetán. První dramata. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1957.
Povinná literatura:
CÍSAŘ, Jan. Přehled dějin českého divadla. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2006. ISBN 80-7331-072-4.
ČERNÝ, František. Kalendárium dějin českého divadla. Praha: Svaz československých divadelních umělců, 1989.
JANŮ, Jaroslav, ed. a kol. Antologie odborných textů k dějinám české literatury: I., Starší česká literatura a národní obrození. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1969.
TUREČEK, Dalibor. Česká literatura národního obrození. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Pedagogická fakulta, 1995. ISBN 80-7040-122-2.
Výběr z doporučené literatury:
BARTOŠ, Jaroslav a ČERNÝ, František, ed. Dějiny českého divadla. [Díl] 2, Národní obrození. Praha: Academia, 1969.
ČERNÝ, František, ed. a KLOSOVÁ, Ljuba, ed. Dějiny českého divadla. [Díl] 3, Činohra 1848-1918. Praha: Academia, 1977.
TUREČEK, Dalibor. Rozporuplná sounáležitost: německojazyčné kontexty obrozeneckého dramatu. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008-122-8.
KOPECKÝ, Jan et al. Čtení o Národním divadle: útržky dějin a osudů. Praha: Odeon, 1983.
Hodnoticí metody a kritéria
75% docházka - 30%
příprava na seminář a práce na hodině - 30%
písemná domácí práce na zadané téma - 30%
ústní pohovor (diskuse k průběhu semináře i reflexe písemných prací) - 10%
Seminář bude probíhat na dvou úrovních:
● samostudium (všichni studenti si povinně přečtou zadané dramatické texty)
● Každý student zpracuje vybrané téma na základě vlastního uvážení (stručně o autorovi/autorech, základní pojmenování a zařazení do vývoje české literatury/divadla, charakteristika tvorby na příkladu jednoho vybraného díla, ostatní povinně přečtou k danému tématu hry a připraví si vlastní stručný výklad textů v písemné nebo ústní formě, s pomocí multimediální prezentace), o kterých se bude dále diskutovat. Student si sám dohledá a připraví odbornou a příslušnou literaturu k danému tématu formou rešerše, případně obeznámí i s inscenační tradicí autora v českém divadle a tím otevře následnou diskuzi (může si připravit konkrétní dotazy, problematické otázky, atd. a tím aktivně zapojit ostatní do diskuze).
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)