Kritický seminář 2 - Analýza inscenace
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS2 | ZK | 2 | 2ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student provede rešerši uvádění daného titulu v relevantních archivech (IDU, archivy divadel)
● student detailně popíše a analyzuje jednotlivé divadelní složky, jakož i jejich vztahy a interakci
● student zhodnotí dramaturgicko-režijní koncepci, přičemž však nespekuluje o tvůrčích záměrech autorů inscenace
● student názor na inscenaci a její výklad dokáže podložit konkrétními argumenty
● student si je vědom žánrových rozdílů mezi recenzí a analýzou zejména v oblasti výkladu a hodnocení
● student adekvátně parafrázuje a shrne kritickou reflexi inscenace a zaujme k ní postoj na základě zjištění vlastní analýzy
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita též: Scénická propedeutika 1.
Prerekvizita též: Základy teatrologického výzkumu 1.
Korekvizita: Scénická propedeutika 2.
Korekvizita: Základy teatrologického výzkumu 2.
Obsah kurzu
Cíl předmětu:
Předmět je druhým kurzem v rámci šestisemestrálního kritického bloku, který tvoří páteřní osu bakalářského studia oboru. Je zaměřen na prohlubování schopnosti vnímat, popisovat a analyzovat konkrétní divadelní dílo ve všech jeho složkách a aspektech, v této fázi studia již s oporou v záznamu. Předmět navazuje na Kritický seminář – Divadelní vnímání, a zároveň počítá s využitím výsledků učení, kteří studenti získali v předmětu Scénická propedeutika 1. a paralelně prohlubují v předmětu Scénická propedeutika 2., zejména v oblasti mizanscény.
Osnova práce na analýze inscenace:
- Rešerše kontextu uvádění titulu
- Vztah předlohy a inscenační verze (včetně případné otázky adaptace a dramatizace či mezidruhového převodu - např. adaptace filmového díla)
- Analýza jednotlivých složek a jejich interakce
- Dramaturgicko-režijní koncepce
- Detailní analýza vybraných výstupů zejména s důrazem na mizanscénu
- Dosavadní kritická reflexe inscenace ve vztahu ke zjištěním během semináře
Doporučená nebo povinná literatura
HOŘÍNEK, Zdeněk. Drama, divadlo, divák. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2008. ISBN 9788086928463
KUNDEROVÁ, Radka (ed.). Aktuální otázky analýzy inscenace/představení: in memoriam prof. PhDr. Bořivoj Srba, DrSc. Příspěvky přednesené na mezinárodní teatrologické konferenci DIFA JAMU, 21.–22. 11. 2014. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7460-073-9.
MIHOLOVÁ, Kateřina. Král Ubu: Divadlo Na zábradlí: 1964-1968: interaktivní rekonstrukce ... = Ubu the King: Theatre on the Balustrade: an interactive reconstruction: Jarry & Grossman & Fára. Praha: KANT pro AMU, 2007. ISBN 978-80-86970-36-3.
PAVIS, Patrice. Divadelní slovník: [slovník divadelních pojmů]. Ed. Anne Ubersfeld a Daniela Jobertová. Praha:Divadelní ústav, 2003. ISBN 8070081570.
PAVIS, Patrice. Analyzing performance: theater, dance, and film. Překlad David Williams. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2003. ISBN 978-0472066896.
PAVLOVSKÝ, Petr. Základní pojmy divadla: teatrologický slovník. Praha: Libri, 2004. ISBN 8072581716.
Vybrané studie, např.:
CÍSAŘ, Jan. Režie jako funkce metajazyková. DISK 1, 2002, s. 20-26. ISSN 1213-8665.
CÍSAŘ, Jan. Činoherní němota. DISK 36, 2011, s. 76-89. ISSN 1213-8665.
DROZD, David. Tučňák v roli racka. Divadelní revue 18, 2008, č. 2, s. 44-62. ISSN 0862-5409.
DROZD, David. Tělo chvějící se v tichu aneb Hledání tragického gesta: Lékař své cti v režii Hany Burešové. Divadelní revue 22, 2011, č. 1, s. 77-107. ISSN 0862-5409.
Vysokoškolské kvalifikační práce, např.:
Petružela, Jan. Alfréd Radok a jeho režijní postupy. Analýza inscenace Ďábelského kruhu. Disertační práce. Praha: FF UK, 2014. Dostupné z:
https://dspace.cuni.cz/bitstream/handle/20.500.11956/63183/140037384.pdf?sequence=4&isAllowed=y
Hodnoticí metody a kritéria
80 % účast a práce v hodině + 2x návštěva dvou vybraných divadelních inscenací (60 %)
2 písemné práce v rozsahu cca 5 normostran k odevzdání po 7. a po 14. týdnu výuky (40 %)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)