Kritický seminář 3 - Činohra

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KRS3 ZK 3 3ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● student zasadí inscenaci do širšího kontextu tvorby režiséra, hereckého souboru, divadla

● student věcně popíše inscenaci a dokáže vybrat klíčové aspekty nutné pro její konzistentní výklad

● student realizuje kritický text (ústní i písemný) v daném rozsahu v souladu s požadavky konkrétního žánru a média

● student podloží kritický názor na inscenaci konkrétními argumenty

● student se vyjadřuje se na odpovídající odborné i stylistické úrovni, a to v písemném i psaném projevu

● student dokáže navrhnout a realizovat rozhovor

● student řeší případné etické aspekty kritické praxe

● student dokáže postihnout a konstruktivně popsat silné a slabé stránky textu jiného autora

● student se rámcově orientuje v odborných oborových periodicích, dokáže popsat jejich zaměření a požadavky; dokáže zhodnotit účel a parametry deníkové divadelní kritiky, případně popsat zaměření hlavních periodik s ohledem na kulturní rubriky a autory; má přehled o možnostech i problémech zveřejňování odborné reflexe na internetu

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Propedeutika kritického psaní, Osobnosti divadelní kritiky

Obsah kurzu

Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; zároveň je prvním ze čtyř semestrálních kurzů (Kritický seminář 3 – 6), které se specificky zaměřují na reflexi jednoho divadelního druhu. Každý z těchto kurzů z 80 % pedagogicky vede zkušená osobnost praktikující divadelní kritiku a představující výrazný pohled a názor na divadlo i jeho kritickou reflexi; tyto osobnosti vesměs dlouhodobě působí v konkrétním typu periodika a umožňují tedy náhled do principů jeho fungování; v tomto smyslu je předmět úzce napojen na současnou oborovou praxi. Předmět dále navazuje na předmět Propedeutika kritického psaní (blok “dovednosti”) a na předmět Osobnosti divadelní kritiky (blok “historie”).

Kritické semináře se průběžně dotýkají následujících rámcových problémových okruhů:

1/ Kritika jako odborné posouzení díla

2/ Osobnost kritika a jeho specifický talent

3/ Objektivita a subjektivita

4/ Herecký výkon a jeho posouzení

5/ Účel divadelní kritiky a její příjemci

6/ Podoby kritiky a její konkrétní určení (deník, odborné periodikum, rozhlas, internet… atd.)

8/ Výkon kritiky a etický kodex

9/ Žánry kritických textů, zejména zpráva, recenze, herecký portrét, rozhovor.

Kritický seminář 3 je zaměřen na reflexi činoherních inscenací uváděných v různých pražských divadlech (případně v rámci festivalů), přičemž výběr obsahuje inscenace jak českých i zahraničních klasických textů, tak současné dramatiky, případně dramatizací či adaptací (např. filmových); dle potřeby je program doplněn záznamy divadelních inscenací. Studenti se dále detailněji seznámí s žánrem deníkové divadelní kritiky, s požadavky, jež jsou na ni kladené, a v neposlední řadě s provozem a proměnami této odborné praxe. Výuka probíhá převážně formou řízené diskuse o inscenacích, dále pak individuálních prezentací, případně polemik, nedílnou součástí je společná diskuse nad studentskými texty zohledňující principy standardní redakční práce. Zadána může být specifická tematická rešerše ke konkrétní inscenaci, rekonstrukce inscenace, případně realizace rozhovoru.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

CÍSAŘ, Jan. Česká divadelní tradice: mýtus, nebo živá skutečnost? Praha: KANT, 2011. ISBN 978-80-7437-051-9.

LUKEŠ, Milan. Divné divadlo našeho věku. Praha: Svět a divadlo, Divadelný ústav v Bratislave, 2008. ISBN 978-80-254-3700-1.

Dále se výběrově pracuje s literaturou uvedenou v předmětu Osobnosti divadelní kritiky, a to s ohledem na konkrétní zadání, které student v jeho rámci splnil:

KODÍČEK, Josef et al. Kritické stati. Praha: Institut umění – Divadelní ústav v Praze, 2016. ISBN 978-80-7008-378-9.

MACHONIN, Sergej, POKORNÁ, Terezie, ed. a TOPOLOVÁ, Barbara, ed. Šance divadla. Praha: Divadelní ústav, 2005. ISBN 80-7008-186-4.

ŠALDA, F. X. Kritické projevy. Praha: Melantrich, 1949-2017. ISBN 978-80-87899-51-9.

TILLE, Václav a KNOPP, František, ed. Kouzelná moc divadla. Praha: Divadelní ústav, 2007. ISBN 978-80-7008-216-4.

UHLÍŘOVÁ, Eva a PATOČKOVÁ, Jana, ed. Vůle k tvorbě. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-281-2.

VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Shakespeare: Kritikův breviář. Praha: Melantrich, 1950.

VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Tři herecké podobizny: Jindřich Mošna – Hana Kvapilová – Marie Hübnerová. Praha: Melantrich, 1953.

VODÁK, Jindřich a TRÄGER, Josef, ed. Eduard Vojan. Praha: Melantrich, 1945.

Další odborná studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací na začátku každého semestru; její součástí jsou veškeré publikované či jinak zveřejněné kritické recenze a odborné analýzy těchto inscenací v deníkovém i odborném tisku (Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo atd.).

Hodnoticí metody a kritéria

Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy všech vybraných inscenací (nejméně 3) 50 %

Průběžné písemné práce v zadaném žánru (nejméně 3) 30 %

Konstruktivní kritické zhodnocení prací ostatních studentů 20 %

Poznámka

Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů