Kritický seminář 4 - Hudební divadlo

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KRS4 ZK 3 3ST česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● student se orientuje ve vývoji a současné podobě hudebního divadla, zejména operního a muzikálového, zná zásadní režijní i pěvecké osobnosti současného českého i zahraničního hudebního divadla

● student dokáže pojmenovat a vysvětlit specifika hudebního divadla a jeho výrazové prostředky

● student dokáže vysvětlit a v základní míře v případě reflexe konkrétní inscenace aplikovat principy psaní o hudebním divadle v oblasti terminologie, struktury výkladu, posouzení hudební a pěvecké interpretace

● student realizuje kritický text odpovídající parametrům odborného periodika zaměřeného na širší odbornou i diváckou veřejnost (Divadelní noviny)

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Kritický seminář 1-3

Korekvizita: Základy redakční práce

Obsah kurzu

Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; prohlubuje dříve získané znalosti v oblasti obecné teorie umělecké kritiky jako součásti diskurzu o divadle (vznik umělecké kritiky, projevy umělecké kritiky, kritika v době elektronických médií a sociálních sítí) a estetiky (vytváření estetického soudu, estetická pozice, estetika jako součást identity, odborná a neodborná argumentace subjektivního estetického soudu) a aplikuje dosavadní poznatky a návyky studentů na oblast hudebního divadla (především operního, muzikálového, s přihlédnutím k dalším formám hudebního divadla – revue, opereta apod.). Korekvizitou je předmět Základy redakční práce (blok “dovednosti”).

Tematické okruhy:

1/ Základní přehled vývoje hudebního divadla (operního, muzikálového, operetního)

2/ Hudebně-dramatický aparát a jeho vývoj (prostor, orchestr, sbor, sólisté)

3/ Scénování specifických hudebně-dramatických prostředků (principy režie, dramaturgie, jevištního prostoru aj.)

4/ Hudebně-dramatické dílo a jeho scénování jako synergie uměleckých druhů a jejich výrazových prostředků (hudba, literatura, scénování, výtvarné umění, taneční umění, pěvecké umění, herectví aj.)

5/ Hudba jako výrazový prostředek hudebně-dramatického díla (významotvorná funkce, hudební stylizace)

6/ Souhlasné a nesouhlasné estetické tendence různých druhů umění v hudebně-dramatickém díle (spor hudební interpretace-scénování)

7/ Analýza hudebně-dramatické inscenace („čtení“ hudebně-dramatických výrazových prostředků)

Vzhledem k omezenému živému „materiálu“ v Praze se k výkladu problematiky a k práci na semináři používají především videozáznamy převážně zahraničních inscenací; povinností studentů je ovšem zhlédnout alespoň dvě aktuálně uváděné operní či muzikálové inscenace. Výuka probíhá zejména formou řízené diskuse o inscenacích. Příslušná historická a teoretická témata se přednášejí v souvislosti s probíranými problémy, nikoli souvisle. Důležitou součástí je domácí příprava na semináře (studium zadaných videozáznamů, psaní tezí a příprava argumentů pro diskusi na semináři). V metodě práce se zohledňuje fakt, že studenti nemají hudební ani muzikologické vzdělání.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

HERMAN, Josef. O smyslu operního divadla. DISK 14, 2005, s. 113-143.

HERMAN, Josef. Duch díla a nikoli souhrn vyzkoušených obvyklostí? K obecnému vývoji české operní režie. In: ŠORMOVÁ, Eva, ed. a KUKLOVÁ, Michaela, ed. Miscellanea theatralia: sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám. Praha: Divadelní ústav, 2005, s. 53-61. ISBN 80-7008-180-5.

OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je když. Praha: SUPRAPHON, 1967.

SPURNÁ, Helena, ed. Hudební divadlo jako výzva: interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7258- 161-9.

Periodika Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo.

Další studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací.

Hodnoticí metody a kritéria

Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy vybraných inscenací (nejméně 2) a sledování zadaných videozáznamů inscenací (nejméně 8) 60 %

Průběžné písemné práce v zadaném žánru (2-3) 25 %

Závěrečná analytická recenze v rozsahu 5400 znaků 15 %

Poznámka

  1. V případě hlubšího zájmu studentů o problematiku hudebního divadla je možné v rámci volitelné výuky navštěvovat kurz Katedry teorie a dějin hudby Hudba a slovo.
  2. Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů