Kritický seminář 4 - Hudební divadlo
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS4 | ZK | 3 | 3ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student se orientuje ve vývoji a současné podobě hudebního divadla, zejména operního a muzikálového, zná zásadní režijní i pěvecké osobnosti současného českého i zahraničního hudebního divadla
● student dokáže pojmenovat a vysvětlit specifika hudebního divadla a jeho výrazové prostředky
● student dokáže vysvětlit a v základní míře v případě reflexe konkrétní inscenace aplikovat principy psaní o hudebním divadle v oblasti terminologie, struktury výkladu, posouzení hudební a pěvecké interpretace
● student realizuje kritický text odpovídající parametrům odborného periodika zaměřeného na širší odbornou i diváckou veřejnost (Divadelní noviny)
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kritický seminář 1-3
Korekvizita: Základy redakční práce
Obsah kurzu
Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; prohlubuje dříve získané znalosti v oblasti obecné teorie umělecké kritiky jako součásti diskurzu o divadle (vznik umělecké kritiky, projevy umělecké kritiky, kritika v době elektronických médií a sociálních sítí) a estetiky (vytváření estetického soudu, estetická pozice, estetika jako součást identity, odborná a neodborná argumentace subjektivního estetického soudu) a aplikuje dosavadní poznatky a návyky studentů na oblast hudebního divadla (především operního, muzikálového, s přihlédnutím k dalším formám hudebního divadla – revue, opereta apod.). Korekvizitou je předmět Základy redakční práce (blok “dovednosti”).
Tematické okruhy:
1/ Základní přehled vývoje hudebního divadla (operního, muzikálového, operetního)
2/ Hudebně-dramatický aparát a jeho vývoj (prostor, orchestr, sbor, sólisté)
3/ Scénování specifických hudebně-dramatických prostředků (principy režie, dramaturgie, jevištního prostoru aj.)
4/ Hudebně-dramatické dílo a jeho scénování jako synergie uměleckých druhů a jejich výrazových prostředků (hudba, literatura, scénování, výtvarné umění, taneční umění, pěvecké umění, herectví aj.)
5/ Hudba jako výrazový prostředek hudebně-dramatického díla (významotvorná funkce, hudební stylizace)
6/ Souhlasné a nesouhlasné estetické tendence různých druhů umění v hudebně-dramatickém díle (spor hudební interpretace-scénování)
7/ Analýza hudebně-dramatické inscenace („čtení“ hudebně-dramatických výrazových prostředků)
Vzhledem k omezenému živému „materiálu“ v Praze se k výkladu problematiky a k práci na semináři používají především videozáznamy převážně zahraničních inscenací; povinností studentů je ovšem zhlédnout alespoň dvě aktuálně uváděné operní či muzikálové inscenace. Výuka probíhá zejména formou řízené diskuse o inscenacích. Příslušná historická a teoretická témata se přednášejí v souvislosti s probíranými problémy, nikoli souvisle. Důležitou součástí je domácí příprava na semináře (studium zadaných videozáznamů, psaní tezí a příprava argumentů pro diskusi na semináři). V metodě práce se zohledňuje fakt, že studenti nemají hudební ani muzikologické vzdělání.
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
HERMAN, Josef. O smyslu operního divadla. DISK 14, 2005, s. 113-143.
HERMAN, Josef. Duch díla a nikoli souhrn vyzkoušených obvyklostí? K obecnému vývoji české operní režie. In: ŠORMOVÁ, Eva, ed. a KUKLOVÁ, Michaela, ed. Miscellanea theatralia: sborník Adolfu Scherlovi k osmdesátinám. Praha: Divadelní ústav, 2005, s. 53-61. ISBN 80-7008-180-5.
OSOLSOBĚ, Ivo. Muzikál je když. Praha: SUPRAPHON, 1967.
SPURNÁ, Helena, ed. Hudební divadlo jako výzva: interdisciplinární texty. Praha: Národní divadlo, 2004. ISBN 80-7258- 161-9.
Periodika Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo.
Další studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací.
Hodnoticí metody a kritéria
Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy vybraných inscenací (nejméně 2) a sledování zadaných videozáznamů inscenací (nejméně 8) 60 %
Průběžné písemné práce v zadaném žánru (2-3) 25 %
Závěrečná analytická recenze v rozsahu 5400 znaků 15 %
Poznámka
- V případě hlubšího zájmu studentů o problematiku hudebního divadla je možné v rámci volitelné výuky navštěvovat kurz Katedry teorie a dějin hudby Hudba a slovo.
- Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)