Kritický seminář 5 - Tanec a pohybové divadlo

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207KRS5 ZK 3 3ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● student zná základní termíny, historická paradigmata a vývojové dispozitivy tanečně-performativního umění a je schopen s nimi dále adekvátně pracovat a kontextualizovat je

● student je schopen vnímat a odborně reflektovat specifika tanečně-performativního představení a teoreticko-metodologických přístupů umožňujících jeho následnou hloubkovou analýzu

● student dle zvolené relevantní metodologie specifikuje zhlédnuté představení a dokáže vybrat klíčové aspekty nutné pro jeho konzistentní výklad

● student zasadí inscenaci do širšího kontextu – dobového i specificky individuálního (v návaznosti na formování daného souboru, umělce atp.)

● student realizuje kritický text (ústní i písemný) v daném rozsahu v souladu s požadavky konkrétního žánru a média

● student podloží kritický názor na inscenaci konkrétními argumenty

● student se vyjadřuje se na odpovídající odborné i stylistické úrovni, a to v písemném i mluveném projevu

● student se rámcově orientuje v odborných oborových periodicích, dokáže popsat jejich zaměření a požadavky

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Kritický seminář 1-4

Obsah kurzu

Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; zároveň je třetím ze čtyř semestrálních kurzů (Kritický seminář 3 – 6), které se specificky zaměřují na reflexi jednoho divadelního druhu. Je zaměřen na analýzu tanečně-performativního představení jak z hlediska významového, tak především kompozičně-formálního. V úvodních setkáních je důraz kladen na stěžejní vývojové dispozitivy tanečního a pohybového umění ve 20. a počátku 21. století, které zásadním způsobem modifikovaly zažité stereotypy chápání tance a choreografizovaného lidského těla a pohybu. Kontextualizace jednotlivých vývojových fází tance, a tím také dílčí setkávání, vycházejí ze zhlédnutí záznamů vybraných tanečních představení daného údobí/vývojového dispozitivu a jejich následné kriticko-analytické reflexe. Druhá část semináře je pak založena na vlastní divácké zkušenosti a percepci tanečního představení jednak aktuálního tanečně-performativního repertoáru českých souborů a umělců, jednak návštěvou relevantních mezinárodních festivalů, následné diskuzi a vypracování samostatné písemné práce o vybraném představení (formou recenze, eseje, kratší analyticko-teoretické studie atp.).

Tematické okruhy:

  1. Úvod do studia tance

Jak nazírat na tanec? Jeho percepce a analyticko-kritická reflexe, základní tanečněvědné pojmy a jejich správná interpretace.

  1. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm I

Tanec klasický versus tanec moderní? Isadora Duncan a její „odmítnutí“ klasického tance, průkopníci moderního tance (Emile Jaques-Dalcroze, Rudolf Laban, Oskar Schlemmer).

  1. Historická paradigmata vývoje tance a teoretického myšlení o něm II

Tanec jako individuální výpověď tanečníkova (Mary Wigman, Martha Graham, Doris Humphrey), taneční sólo – nejvýraznější odkaz taneční moderny a jeho současné modifikace.

  1. Tanztheater a jeho varianty (Kurt Jooss, Pina Bausch a další)
  2. Principy negace a absence v tanci

Taneční avantgarda a postmodern dance: analýza esence tance (Merce Cunningham, Judson Dance Theatre).

  1. Contemporary dance, fyzické divadlo, pohybová performance

Významní představitelé, formy/žánry/koncepty, stěžejní inscenace (William Forsythe, Wim Vandekeybus, Lloyd Newson, Anne Teresa de Keersmaeker a další).

  1. Konceptuální obrat v tanci a performanci

Xavier Le Roy, Jérôme Bel, Boris Charmatz, Vera Mantero, Doris Uhlich ad.

  1. Nejaktuálnější žánry a formy současného tance a performance

Lecture performance, pohybová instalace, posthuman turn + kyborgové, taneční virtualita.

  1. Moderní a současný tanec u nás
  2. Současné mezinárodní festivaly a platformy současného tance, pohybové performance a fyzického divadla

Studenti se detailněji seznámí s žánrem taneční kritiky tištěné (Taneční zóna) i internetové verze (Taneční zóna, Taneční aktuality) a s požadavky, jež jsou na ni kladené, a v neposlední řadě s provozem a proměnami této odborné praxe. Výuka probíhá převážně formou řízené diskuse o inscenacích, dále pak individuálních prezentací, případně polemik, nedílnou součástí je společná diskuse nad studentskými texty zohledňující principy standardní redakční práce. Zadání může doplňovat i specifická tematická rešerše ke konkrétní inscenaci, rekonstrukce inscenace, případně realizace rozhovoru.

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BRANDSTETTER, Gabriele et al. Tanec, prostor a světlo: antologie současné německojazyčné taneční vědy. Překlad Petr Pytlík a Markéta Polochová. Brno: Janáčkova akademie múzických umění, 2017. ISBN 978-80-7460-125-5.

BREMSER, Martha. Fifty Contemporary Choreographers. London: Routledge, Taylor & Francis, 2011. ISBN 978-11- 3682-832-4.

HOLEŇOVÁ, Jana et al. Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. Praha: Divadelní ústav, 2001. ISBN 80-7008- 112-0.

KRÖSCHLOVÁ, Jarmila. Výrazový tanec: taneční tvorba. Praha: IPOS-ARTAMA, 2002. ISBN 80-7068-106-3.

PETIŠKOVÁ, Ladislava a VANGELI, Nina. Čítanka světové choreografie 20. století: studijní texty Konzervatoře Duncan Centre. Praha: Konzervatoř Duncan Centre, 2005. ISBN 80-239-6412-7.

SIBLÍK, Emanuel. Tanec mimo nás i v nás: historické poznatky a estetické soudy. Praha: Václav Petr, 1937.

VANGELI, Nina. Taneční inscenace: přístupové cesty k jejich analýze. Divadelní revue 28, 2017, č. 2, s. 63–80. ISSN 0862-5409.

Další odborná studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací na začátku každého semestru; její součástí jsou veškeré publikované či jinak zveřejněné kritické recenze a odborné analýzy těchto inscenací v deníkovém i odborném tisku (Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo, Taneční zóna, Theatralia atd.).

Hodnoticí metody a kritéria

Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy všech vybraných inscenací, případně samostatné zhlédnutí zadaných záznamů inscenací (50 %)

Průběžné dílčí úkoly – písemné práce, rešerše 30 %

Konstruktivní kritické zhodnocení prací ostatních studentů 20 %

Poznámka

Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů