Kritický seminář 6 - Podoby alternativního divadla
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207KRS6 | ZK | 3 | 3ST | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student se orientuje v divadelním dění i v jeho odborné reflexi
● student dokáže postihnout jádro a základní princip inscenace, dokáže viděné popsat a interpretovat
● student zasadí inscenaci do širšího kontextu nejen divadla, ale i případných dalších uměleckých druhů, ke kterým odkazuje či ze kterých čerpá; nevnímá ji jako izolovaný výkon
● student je schopen zaujmout postoj k „modernosti“ a případně „módnosti“ inscenace, zároveň ji neposuzuje předsudečně prizmatem tradičních forem
● student svůj názor vyjádří v logicky strukturovaném a stylisticky kvalitním textu, odpovídajícím parametrům odborného periodika určeného primárně poučené čtenářské obci (např. Svět a divadlo), svůj postoj podloží konkrétními a konzistentními argumenty
● student dokáže kriticky posoudit existující publikované texty k dané inscenaci či obecnějšímu jevu z hlediska struktury, metodologie, argumentace, případně ideologického podtextu
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Prerekvizita: Kritický seminář 1-5
Obsah kurzu
Předmět navazuje na přípravné jednosemestrální kurzy Divadelní vnímání a Analýza inscenace; zároveň je posledním ze čtyř semestrálních kurzů (Kritický seminář 3–6), které se specificky věnují reflexi jednoho divadelního druhu. Kritický seminář 6 je zaměřen na reflexi inscenací, které bude možné v daném semestru vidět v Praze i na festivalech, s důrazem na ty, které přesahují hranice tradičního interpretačního činoherního divadla. Cílem společné práce nemá být pouze kritická reflexe jednotlivých titulů, ale také snaha nalézat a pojmenovávat v nepřehledném terénu „alternativního“ divadla (relativně) pevné body.
Rámcové problémové okruhy:
1/ Různé chápání pojmu „alternativní divadlo“
2/ Možnosti konkrétních podob „alternativního divadla“
3/ Proměny vztahu a hierarchie složek divadelního díla v „alternativním divadle“
4/ Přesahy „alternativního divadla“ k jiným uměleckým druhům
5/ Kritéria hodnocení a posuzování
6/ Proměny autorství
7/ Proměny diváctví
Součástí semináře by měla být kromě diskusí a polemik nad konkrétními inscenacemi také část metakritická, věnovaná úvahám nad tím, čeho studenti chtějí svým kritickým psaním dosáhnout, kdo je jejich čtenářem a jaká kritéria by měla kritika hodná toho jména naplňovat, a dále úvahám nad postavením kritiků v divadelním světě a jejich odpovědností vůči čtenářům, tvůrcům, médiu, ve kterém publikují, a koneckonců i vůči sobě samým. Jednou z metod výuky bude společná kritická diskuse nad texty, které v rámci semináře vzniknou.
Doporučená nebo povinná literatura
Předpokládá se znalost následujících titulů:
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na konári, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.
LEHMANN, Hans-Thies. Postdramatické divadlo. Divadelný ústav: Bratislava, 2007. ISBN 978-80-88987-81-9.
Povinná literatura:
DVOŘÁK, Jan. Alt. divadlo: slovník českého alternativního divadla. Praha: Pražská scéna, 2000. ISBN 80-86102-13-0.
JORDAN, Hanuš. Orbis cirkus: příběh českého cirkusu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2014. ISBN 978-80-7331-280-0.
KOTT, Jan. Shakespearovské črty. Praha: Československý spisovatel, 1964.
LJUBKOVÁ, Marta a kol. Šťastná generace: režiséři z alterny: Jiří Adámek, Jiří Havelka, Petra Tejnorová, Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský – SKUTR, Rosťa Novák. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2013. ISBN 978-80-86102-86-3.
LUKEŠ, Milan. Mezi karnevalem a snem: shakespearovské souvislosti. Praha: Divadelní ústav, 2004. ISBN 80-7008-158-9.
ROUBAL, Jan, KOVALČUK, Josef, ed. a MOTAL, Jan, ed. Divadlo jako neodhozený žebřík: texty o autorském, alternativním a studiovém divadle. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2015. ISBN 978-80-7460- 085-2.
Doporučená literatura:
ALLAIN, Paul, HARVIE, Jen. The Routledge Companion to Theatre and Performance. London: Routledge, 2014. ISBN 978-0415636315.
CIHLÁŘ, Ondřej a DVOŘÁK, Jan, ed. Nový cirkus: s doslovem O atribuci divadlu od Jana Dvořáka. Praha: Pražská scéna, 2006. ISBN 80-86102-55-6.
KUBÁK, Ivo Kristián et al. Imerzivní divadlo a média = Immersive theatre and media: Golem: Meyerink, Štvanice, Cube. Překlad Valerie Talacko. Praha: Pražská scéna ve spolupráci s Tygr v tísni, z.s., a s Výzkumným pracovištěm katedry alternativního a loutkového divadla Divadelní fakulty AMU, 2015. ISBN 978-80-86102-94-8.
PAVIS, Patrice. The Routledge Dictionary of Contemporary Theatre and Performance. London: Routledge, 2016. ISBN 978-1138854352.
ŽIŽKA, Tomáš, ed. a SCHMELZOVÁ, Radoslava, ed. Art of place: creation from space: the study and practice of site specific performance in the Czech Republic. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2012. ISBN 978-80-7331-298-5.
Další odborná studijní literatura je zadávána v souladu s výběrem konkrétních analyzovaných inscenací na začátku každého semestru; její součástí jsou veškeré publikované či jinak zveřejněné kritické recenze a odborné analýzy těchto inscenací v deníkovém i odborném tisku (Divadelní noviny, Divadelní revue, Svět a divadlo atd.).
Hodnoticí metody a kritéria
Nejméně 80% účast a aktivní práce v hodině, včetně návštěvy všech vybraných inscenací (nejméně 3) 50 %
Průběžné písemné práce v zadaném žánru (nejméně 3) 30 %
Konstruktivní kritické zhodnocení prací ostatních studentů 20 %
Poznámka
Součástí kritického semináře je samostatná práce na projektu Inscenace v čase, který spočívá v pravidelných návštěvách představení jedné inscenace a reflexi jejího vývoje ve všech jejích složkách; inscenaci student vybírá během prvního ročníku studia; shrnující diskuse o tomto projektu proběhne v rámci státní závěrečné zkoušky z předmětu Současná divadelní praxe a její reflexe.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)