Scénická propedeutika 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207SCPR1 Z 3 4DT česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Student dokáže analyzovat scénický prostor

● Student zvládne samostatnou sólovou práci v relaci objekt/aktér – prostor

● Student si osvojí scénickou práci ve dvojici i skupině

● Student je schopen okamžité analýzy a reflexe scénického výkonu svých kolegů

● Student získá zcela konkrétní, aktivní a systematicky rozvíjenou psychosomatická jevištní zkušenost, umožňující následně intenzivnější vhled do divadelní inscenace a procesu jejího vzniku.

Forma studia

dílna

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Cílem předmětu Scénická propedeutika I je rozvíjení scénického vnímání studentů formou praktického zkoumání, poznávání a osvojení si scénického prostoru a později ohledávání možností vzájemné interakce postav v tomto prostoru. K tomu dochází prostřednictvím vlastní aktivní psychofyzické zkušenosti studentů v řadě na sebe navazujících konkrétních cvičení a etud. Nejprve je předmětem zkoumání samotný scénický prostor, jeho parametry, možnosti a limity. Záměrně pracujeme zpočátku se zcela prázdným prostorem – black boxem školní scény Řetízek. Hledáme těžiště prostoru, prověřujeme změny významu pozice v prostoru ve vztahu ke smyslu, který tato pozice vyzařuje/sděluje nejen v relaci k ostatním prvků/postavám, ale zejména ke vnímateli – divákovi. V této fázi probíhají cvičení nejprve prostřednictvím scénování elementárních objektů (židle, papír, polštář) a později vstupují do hry

sami studenti. V zimním semestru pracujeme ještě důsledně bez textové předlohy.

Tématické okruhy:

  1. Prostor, jeho scénický potenciál a limity
  2. Pozice v prostoru a její smysl v relaci aktér – divák
  3. Ohnisko a okraj
  4. Pozice a interakce objektů/postav v prostor
  5. Situace a příběh beze slov
  6. Horizontála, vertikála, hloubka a dynamika

Doporučená nebo povinná literatura

Povinná literatura:

BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. ISBN 978-80-238-0632-7.

ČECHOV, Michail. Hercova cesta: O herecké technice. Praha: KANT, 2017. ISBN 978-80-7437-241-4.

Hodnoticí metody a kritéria

Základním kritériem hodnocení studentů v předmětu Scénická propedeutika I je pravidelná účast v hodinách a kreativní přístup k zadáním jednotlivých cvičení. Kromě vlastní aktivity je hodnocena také schopnost analyzovat a hodnotit předvedené výkony kolegů. Závěrečné hodnocení se skládá z těchto částí:

● Minimálně 80% docházka = 30%

● Aktivní účast v jednotlivých hodinách = 30%

● Práce a výsledek na závěrečném samostatném zadání = 40%

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů