Scénická propedeutika 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207SCPR1 | Z | 3 | 4DT | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● Student dokáže analyzovat scénický prostor
● Student zvládne samostatnou sólovou práci v relaci objekt/aktér – prostor
● Student si osvojí scénickou práci ve dvojici i skupině
● Student je schopen okamžité analýzy a reflexe scénického výkonu svých kolegů
● Student získá zcela konkrétní, aktivní a systematicky rozvíjenou psychosomatická jevištní zkušenost, umožňující následně intenzivnější vhled do divadelní inscenace a procesu jejího vzniku.
Forma studia
dílna
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem předmětu Scénická propedeutika I je rozvíjení scénického vnímání studentů formou praktického zkoumání, poznávání a osvojení si scénického prostoru a později ohledávání možností vzájemné interakce postav v tomto prostoru. K tomu dochází prostřednictvím vlastní aktivní psychofyzické zkušenosti studentů v řadě na sebe navazujících konkrétních cvičení a etud. Nejprve je předmětem zkoumání samotný scénický prostor, jeho parametry, možnosti a limity. Záměrně pracujeme zpočátku se zcela prázdným prostorem – black boxem školní scény Řetízek. Hledáme těžiště prostoru, prověřujeme změny významu pozice v prostoru ve vztahu ke smyslu, který tato pozice vyzařuje/sděluje nejen v relaci k ostatním prvků/postavám, ale zejména ke vnímateli – divákovi. V této fázi probíhají cvičení nejprve prostřednictvím scénování elementárních objektů (židle, papír, polštář) a později vstupují do hry
sami studenti. V zimním semestru pracujeme ještě důsledně bez textové předlohy.
Tématické okruhy:
- Prostor, jeho scénický potenciál a limity
- Pozice v prostoru a její smysl v relaci aktér – divák
- Ohnisko a okraj
- Pozice a interakce objektů/postav v prostor
- Situace a příběh beze slov
- Horizontála, vertikála, hloubka a dynamika
Doporučená nebo povinná literatura
Povinná literatura:
BROOK, Peter. Pohyblivý bod. Praha: Nakladatelství Studia Ypsilon, 1996. ISBN 978-80-238-0632-7.
ČECHOV, Michail. Hercova cesta: O herecké technice. Praha: KANT, 2017. ISBN 978-80-7437-241-4.
Hodnoticí metody a kritéria
Základním kritériem hodnocení studentů v předmětu Scénická propedeutika I je pravidelná účast v hodinách a kreativní přístup k zadáním jednotlivých cvičení. Kromě vlastní aktivity je hodnocena také schopnost analyzovat a hodnotit předvedené výkony kolegů. Závěrečné hodnocení se skládá z těchto částí:
● Minimálně 80% docházka = 30%
● Aktivní účast v jednotlivých hodinách = 30%
● Práce a výsledek na závěrečném samostatném zadání = 40%
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)