Teorie divadla III. 1
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TID5 | ZK | 3 | 2ST | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student je schopen odlišit performance studies od teatrologie, rozumí odlišným východiskům a zaměření oborů
● student dokáže rozpoznat principy performance studies a zná jejich teoretické základy
● student si uvědomuje širší mezioborové souvislosti pojmů performance a performativity a je schopen používat je adekvátně ke kontextu
● student rozumí rozdílným významům termínu liveness a chápe jeho užití pro odlišná média
● student rozumí termínu liminalita a jeho používání v odlišných kontextech
● student se lépe orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglickojazyčné odborné texty
Forma studia
seminář
Předpoklady a další požadavky
Teorie divadla I. 1 a 2, Teorie divadla II. 1 a 2
Obsah kurzu
Cíl předmětu:
Kurz Teorie divadla III rozšiřuje povědomí o teoretických konceptech divadla a šířeji performance především z angloamerické oblasti.
První semestr se věnuje oblasti performance studies; představuje její východiska, základní teoretické nástroje a možné aplikace. Dále podrobněji nahlíží v širší mezioborové perspektivě vlivné koncepty performance a performativity, doplněné souvisejícími termíny živosti (liveness) a liminality. Cílem kurzu je jednak představit oblast performance studies a upozornit na rozdíly mezi ní a českou strukturálně-sémiotickou divadelní teorií a jednak komparativně nahlédnout zdánlivě příbuzné pojmy uplatňované v odlišných oborech a upozornit na jejich kontextuální odlišnosti.
Tematické okruhy:
- Výchozí koncepty performance studies
- Teorie performance a performance studies
- Kulturní performance a divadelnost
- Performativita, performance a divadlo
- Liveness a bezprostřednost
- Liminalita v rituálu a v divadle
Doporučená nebo povinná literatura
Vybrané kapitoly z:
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 1. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 0-415-25512-0.
AUSLANDER, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. London a New York: Routledge, 2008. ISBN 978- 0-415-77353-9.
BIAL, Henry a BRADY, Sara (eds.). The Performance Studies Reader. London a New York: Routledge, 2016. ISBN 971- 1-138-02336-9
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introduction. London a New York: Routledge, 2018. ISBN 978-1-138- 28168-4.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011. ISBN 978-80-904487-2-8.
SCHECHNER, Richard. Performance Theory. London a New York: Routledge, 2003. ISBN 978-0-415-31455-8.
Hodnoticí metody a kritéria
80% procentní účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskuzí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70% klasifikace)
průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (20% klasifikace)
příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní performance (10% klasifikace)
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět)