Teorie a praxe scénické tvorby
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207TPS0 | Z | 7 | 4SS+160P | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
● student vytvoří strukturovaný text, který není deníkovým záznamem, ale tematizovanou studií opírající se o konkrétní a přesně zaznamenané a popsané poznatky
● student jasně odděluje tvůrčí proces od výsledku
● student přesně používá pojmy a prokazuje schopnost zobecnění konkrétních jevů a jejich zasazení do širšího kontextu divadelní teorie.
● student dokáže reflektovat tvůrčí proces bez vynášení kritických soudů
● student dokáže přesvědčivě a konkrétně popsat dílčí aspekty vzniku inscenace a zhodnotit jejich vliv na výslednou podobu celku
● student dokáže věcně formulovat režisérovu konkrétní tvůrčí metodu, případně zasadit inscenaci do kontextu širší autorovy tvorby
Forma studia
seminář, praxe
Předpoklady a další požadavky
Nejsou.
Obsah kurzu
Cílem předmětu je uplatnit veškeré doposud získané teoretické poznatky i osvojené praktické dovednosti v praxi, nikoliv však přímou aktivní účastí vzniku scénického díla, ale reflexí konkrétního tvůrčího procesu. Student se účastní celého procesu vzniku divadelní inscenace, kterou si sám vybírá; povolení účastnit se tohoto procesu získává samostatně přímo od režiséra či tvůrčího týmu, přičemž věcně, objektivně a otevřeně vysvětlí, jakou roli tato zkušenost hraje v rámci jeho odborného rozvoje, jakož i fakt, že výstupem je písemná reflexe tohoto procesu, která však zůstává čistě interní záležitostí a má ukázat míru vnímavosti a porozumění pro daný proces tvorby.
Partnerskými divadly, která studenty přijímají na pozorovací stáž, jsou: Národní divadlo v Praze, Divadlo na Vinohradech, Divadlo v Dlouhé, Městská divadla pražská, Divadlo na zábradlí, Divadlo Letí; pro realizaci stáže je zapotřebí získat souhlas jak divadla, tak daného režiséra.
V průběhu zkoušení si student všímá interakce všech divadelních složek, specificky pak těch, které jsou v dané dramaturgicko-režijní koncepci určující. Zvláštní pozornost je vždy věnována komunikaci režiséra s hercem/herci (vedení herce), tato spolupráce může být dokumentována na postupném budování jedné konkrétní postavy, či na průběžné práci na jedné konkrétní situaci. Během zkoušení může student na základě domluvy s tvůrčím týmem plnit konkrétní tvůrčí úkoly (asistence režie, rešerše, vytváření textů do programu); dále se předpokládá vlastní rešerše týkající se např. dosavadního uvádění titulu, dosavadní činnosti režiséra, historie divadla či souboru; na základě okolností je možné realizovat rozhovor s některým z tvůrců.
V průběhu stáže proběhne několik setkání s pedagogy: úvodní setkání před zahájením stáže, průběžné setkání přibližně v polovině zkouškového procesu, a nakonec závěrečné společné kolokvium všech studentů ročníku: jeho cílem je shrnout a sdílet zkušenosti, případně rozvést či upřesnit některé aspekty písemné práce.
Doporučená nebo povinná literatura
Literatura je zadávána s ohledem na zvolený inscenovaný titul.
Hodnoticí metody a kritéria
- konzultace s pedagogy předmětu (úvodní a průběžná)
- účast na 80% zkoušek a na premiéře
- vypracování závěrečné práce
- důkladné seznámení s pracemi ostatních studentů pro účely závěrečné společné diskuse
- účast na závěrečném společném kolokviu
Parametry závěrečné práce: 15–20 stránková tematizovaná reflexe daného tvůrčího procesu, která nemá být hodnocením ani procesu, ani jeho výsledku, ale poučenou a empatickou reflexí procesu, přesně využívající dostupný pojmový aparát.
Poznámka
Upozornění:
Student se v souvislosti s nahlížením do tvůrčí práce řídí přísnými etickými zásadami, získané informace a zkušenosti používá citlivě pouze pro potřeby svého závěrečného výstupu.
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika divadelní tvorby (B.A.) (povinný předmět)
- Teorie a kritika (B.A.) (povinný předmět hlavní)