Významné inscenace českého a světového divadla 1

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207VID1 Z 1 3ST česky zimní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Student si osvojí audiovizuální záznam jako důležitým pramen.

● Student dokáže kriticky zhodnotit kvalitu pramenu, pojmenovat rozdíly mezi živým představením a sledováním záznamu.

● Student si rozšíří vědomosti ze studia dějin divadla, četby dramatických textů a teoretické literatury, které je následně schopen aplikovat při výkladu záznamu inscenace.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Nejsou.

Obsah kurzu

Seminář je zaměřený na obeznámení se stěžejními inscenacemi českého a světového divadla, založeném na promítání dostupných videozáznamů těchto děl. Jedním z cílů je nejen podpořit přemýšlení o divadle, ale také představit studentům zásadní režijní interpretace klasických dramatických textů, které jsou dostupné. Audiovizuální záznam představuje na jedné straně cenný pramen, ale současně je důležité nahlížet ho kriticky vzhledem k možným technickým a jiným parametrům takovýchto pramenů. Studenti nemají výraznější zkušenosti s recepcí audiovizuálních záznamů divadelních inscenací, ale i touhle formou mohou postupně odbourat nedůvěru k jiné než aktivní divácké recepci, tj. přímé účasti na představení.

Důležitou součástí semináře je zaměření také na inscenace poslední dekády minulého století a počátku 21. století, tudíž plní i funkci doplnění základní znalosti ikonických děl soudobého evropského divadla.

Struktura semináře:

● Úvod – pedagog stručně vysvětlí význam inscenace, představí tvůrce a režijní koncepci v širším kontextu dějin divadla a tvorby režiséra

● Promítání

● Závěrečná diskuse

Témata seminářů:

České divadlo:

Romeo a Julie (režie: Otomar Krejča, Národní divadlo Praha,1963)

Král Ubu (režie: Jan Grossman, Divadlo Na zábradlí Praha,1964)

Naši Naši furianti (režie: Petr Lébl, Divadlo Na zábradlí Praha,1994)

Hamlet (režie: Miroslav Macháček, Národní divadlo Praha, 1982)

Commedia dell´arte (režie: Peter Scherhaufer, Divadlo na provázku Brno, 1974)

Píseň života (režie: Josef Krofta, Východočeské divadlo DRAK Hradec Králové, 1985)

Světové divadlo:

Hamlet (režie: Peter Brook, Théâtre des Bouffes du Nord Paříž, 2002)

Macbeth (režie: Eimuntas Nekrošius, Meno Fortas Vilňus, 1999)

Mrtvá třída (režie: Tadeusz Kantor, Cricot 2 Krakov, 1975)

Emilia Galotti (režie: Andrea Breth, Burgtheater Vídeň, 2002)

Kyslík (režie: Viktor Ryžakov, Teatr.doc Moskva, 2003)

Inferno (režie: Romeo Castellucci, Festival Avignon, 2008)

pozn. Témata seminářů, tj vybrané inscenace, se mohou měnit na základě domluvy pedagogů.

Doporučená nebo povinná literatura

PAVIS, Patrice. Dotazník na analýzu divadelných predstavení. Slovenské divadlo 35, 1987, č. 2, s. 137-143.

Hodnoticí metody a kritéria

80% docházka - 90%

aktivita na hodinách -10%

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů