Významné inscenace českého a světového divadla 2

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se

Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky Semestr
207VID2 Z 1 3ST česky letní

Garant předmětu

Jméno vyučujícího (jména vyučujících)

Výsledky učení dané vzdělávací složky

● Student si osvojí audiovizuální záznam jako důležitým pramen.

● Student dokáže kriticky zhodnotit kvalitu pramenu, pojmenovat rozdíly mezi živým představením a sledováním záznamu.

Forma studia

seminář

Předpoklady a další požadavky

Prerekvizita: Významné inscenace českého a světového divadla 1

Obsah kurzu

Seminář je zaměřen na stěžejní inscenace českého a světového divadla, s nimiž se studenti seznamují formou videozáznamů. Jedním z cílů je nejen podpořit přemýšlení o divadle, ale také představit studentům dostupné zásadní divadelní artefakty. Audiovizuální záznam představuje na jedné straně cenný pramen, ale současně je důležité nahlížet ho kriticky vzhledem k jeho možným technickým a jiným parametrům. Studenti nemají výraznější zkušenosti s recepcí audiovizuálních záznamů divadelních inscenací, ale i touhle formou postupně mohou odbourat nedůvěru k jiné než aktivní divácké recepci, tj. přímé účasti na divadelním představení.

Důležitou součástí semináře je zaměření také na inscenace poslední dekády minulého století a počátku 21. století, tudíž plní i funkci doplnění si základní znalosti ikonických děl soudobého evropského divadla.

Struktura semináře:

● Úvod-pedagog stručně vysvětlí význam inscenace, představí tvůrce a režijní koncepci v širším kontextu dějin divadla a tvorby režiséra

● Promítání

● Závěrečná diskuse

Témata seminářů:

České divadlo:

Hra o lásce a smrti (režie: Alfréd Radok, Městská divadla pražská, 1964)

Rok na vsi (režie: Miroslav Krobot, Národní divadlo Praha, 1993)

Sestra úzkost (režie: Jan Antonín Pitínský, Dejvické divadlo Praha, 1995)

Se mnou smrt a kůň (režie: Eva Tálská, Divadlo Husa na provázku, 1999)

Král Lear (režie: Jan Nebeský, Národní divadlo Praha, 2011)

Tři sestry (režie: Michal Dočekal, Městská divadla pražská,1996)

Kauza Schweik (režie: Dušan David Pařízek, koprodukce Studia Hrdinů, festivalu Wiener Festwochen a divadla Theater Bremen, 2015)

Světové divadlo:

(A)pollonia (režie: Krzysztof Warlikowski, Nowy Teatr, 2009)

Feketeország (režie: Arpád Schilling, Krétakör, 2007)

Případ Frankenstein (režie: Kornél Mundruczo, Bárka Theatre, Budapešť, 2007)

The Happiest Day of My Life (režie: Loyd Newson, DV8 Newcastle Playhouse, 1999)

Špinavé ruce (režie: Frank Castorf, Volksbühne am Rosa-Luxemburg-Platz, Berlin, 1999)

Karl Marx: Kapitál, Díl První (koncept, režie: Rimini Protokoll, Düsseldorfer Schauspielhaus, 2006)

Naše násilí – Vaše násilí (režie: Oliver Frljić, koprodukce Mladinsko Theatre, Ljubljana, Wiener Festwochen, Zürcher Theater Spektakel, Kunstfest Weimar, Hrvatsko narodno kazalište Ivana pl. Zajca, Rijeka, 2016)

pozn. Témata seminářů, tj. vybrané inscenace, se mohou měnit na základě domluvy pedagogů.

Doporučená nebo povinná literatura

PAVIS, Patrice: Dotazník na analýzu divadelných predstavení. Slovenské divadlo 35, 1987, č. 2, s. 137-143.

Hodnoticí metody a kritéria

80% docházka - 90%

aktivita na hodinách - 10%

Další informace

Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje

Předmět je součástí následujících studijních plánů