Vlivné koncepty západního uvažování o divadle 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
207VKT1 | ZK | 4 | 2T | česky | letní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Lukáš BRYCHTA, Kateřina SOUČKOVÁ
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Student/ka
- je schopný odlišit performance studies od teatrologie, rozumí odlišným východiskům a zaměření oborů,
- dokáže rozpoznat principy performance studies a zná jejich teoretické základy,
- uvědomuje si širší mezioborové souvislosti pojmů performance a performativity a je schopen používat je adekvátně ke kontextu,
- rozumí základním východiskům a klíčovým konceptům kognitivní teatrologie,
- dokáže aplikovat jednotlivé teoretické nástroje při analýze představení, uvědomuje si jejich silné a slabé stránky,
- lépe se orientuje v anglo-americkém divadelně teoretickém diskurzu a snadněji čte anglicko-jazyčné odborné texty.
Forma studia
Seminář s diskusí nad vybranými texty.
Předpoklady a další požadavky
- Schopnost analýzy a reflexe.
- Schopnost četby anglicky psaných oborových textů.
Obsah kurzu
Kurz rozšiřuje povědomí o současných konceptech západního uvažování o divadle. Primární pozornost je věnovaná anglo-americké a německé oblasti a tématicky se zaměřuje na univerzální koncepty nahlížející divadelní tvorbu v souvislostech s dalšími obory. Hlavní důraz bude kladen na pochopení rozdílných významů termínů performance a performativity v teatrologii a příbuzných oborech (především performance studies), doplněný souvisejícími koncepty živosti (liveness) a liminality. Část kurzu bude tvořit exkurz do kognitivní teatrologie a klíčových pojmů s ní spojených. Recepce divadelního představení zde bude zkoumána skrze současné teorie myšlení a koncepty vtělené mysli, konceptuální integrace či obrazových schémat.
Tématické okruhy kurzu:
- Výchozí koncepty performance studies.
- Teorie performance a performance studies.
- Performativita, performance a divadlo.
- Liveness a medialita.
- Liminalita v rituálu a v divadle.
- Kognitivní teatrologie a její koncepty.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura:
AUSLANDER, Philip (ed.). Performance: Critical Concepts in Literary and Cultural Studies. Volume 1. London a New York: Routledge, 2003.
AUSLANDER, Philip. Liveness: Performance in a Mediatized Culture. 2. vyd. London a New York: Routledge, 2008.
BIAL, Henry a BRADY, Sara (eds.). The Performance Studies Reader. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2016.
CARLSON, Marvin. Performance: A Critical Introduction. 3. vyd. London a New York: Routledge, 2018.
FISCHER-LICHTE, Erika. Estetika performativity. Mníšek pod Brdy: Na Konári, 2011.
McCONACHIE, Bruce. Engaging Audiences. New York: Palgrave Macmillan, 2008.
SHEPHERD, Simon. The Cambridge Introduction to Performance Theory. Cambridge: Cambridge University Press, 2016
SOFIE, Gabriel, FALETTI, Clelia a JACONO, Victor (eds.). Theatre and Cognitive Neuroscience. London a New York: Bloomsbury Publishing, 2016.
Hodnoticí metody a kritéria
- 80% účast v hodinách a aktivní zapojování se do diskusí podmíněné čtením průběžně zadávaných textů (70 % klasifikace),
- průběžné písemné reflexe (cca 1–2 normostrany) probíraných textů (10 % klasifikace),
- příspěvek na závěrečném kolokviu, při kterém student formou ústní strukturované prezentace aplikuje jedno z probraných témat na analýzu konkrétní inscenace (20 % klasifikace).
Rozvrh na zimní semestr 2019/2020:
Rozvrh zatím není připraven
Rozvrh na letní semestr 2019/2020:
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
|
|
---|---|
Po |
|
Út |
|
St |
|
Čt |
|
Pá |
|
Datum | Den | Čas | Vyučující | Místo | Poznámky | Č. paralelky |
---|---|---|---|---|---|---|
Čt | 14:30–16:00 | Lukáš BRYCHTA | Učebna S410 (DAMU) Karlova 26, Praha 1 |
paralelka 1 |
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Teorie a kritika (M.A.) (povinně volitelný předmět)