Coming Attraction: Filmový marketing a distribuce
Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | Semestr |
---|---|---|---|---|---|
300FFCA | ZK | 4 | česky | zimní |
Garant předmětu
Jméno vyučujícího (jména vyučujících)
Výsledky učení dané vzdělávací složky
Po absolvování předmětu získá student zevrubnou znalost funkcí, zákonitostí a pozice distribuce ve filmovém průmyslu a kultuře šířeji, včetně způsobů, jakými je distribuce propojená s ostatními segmenty kinematografie a jak je schopná nejen vytvářet a propagovat významy či formovat kulturní kapitál, ale i vytvářet nové trhy a publika. Student si zároveň osvojí teoretické koncepty spojené s distribucí a marketingem, stejně jako bude vybaven základními nástroji k jejich analýze. Přednáška je určena nejen studentům filmové vědy, ale i dalším se zájmem o audiovizuální kulturu.
Sylabus:
- Úvod – distribuce: pozice, funkce, významy
Co a k čemu je filmová distribuce? Historické chápání distribuce. Její postavení v rámci životního cyklu filmu a základní funkce – vytváření významů, trhů, publik.
Povinné texty:
Drake, Philip, ‘Distribution and Marketing in Contemporary Hollywood’ in Paul McDonald and Janet Wasco (eds), The Contemporary Hollywood Film Industry (London: BFI, 2008), s. 63-82.
Staiger, Janet, ‚Ohlašování zboží, získávání zákazníků a vyjadřování ideálů. Úvahy o dějinách a teorii filmové reklamy‘, Iluminace vol. 18, č. 4 (2006), s. 17-47.
Projekce: Matinee (1993, Joe Dante, 99 min)
- Marketing – konceptualizace marketingu a narativní obraz
instituce vs. text, metody a složky (PR, publicity), praxe a nástroje (plakáty, trailery, press kity etc.) vytváření narativního obrazu filmu, diskurz a intertextualita
Povinné texty:.
Dyer, Richard, ‘Stars as Specific Images’ in Stars (London: BFI, 1998), s. 60-83.
Kernan, Lisa, Coming Attractions, Reading American Movie Trailers (University of Texas Press, 2004), s. 1-24.
Projekce: Hořící keř (2013, A. Holland, 1. díl)
Domácí projekce: Titanic (1997, James Cameron)
- Strukturovaná polysémie a high concept
Vnitřní fungování marketingové logiky, fragmentace filmů na rovině marketingu a dva základní teoretické přístupy – strukturovaná polysémie vs. high concept, specifické oslovování publik, lež a sebe-reflexivita jako legitimní koncepty marketingu
Povinné texty:
Wyatt, Justin, ‘A Critical Redefinition: the Concept of High Concept’, in High Concept, Movies and Marketing in Hollywood (Texas University Press, 1994), s. 1-22.
Austin, Thomas, ‘Gone with the Wind with Fangs’: Genre, Taste and Distinction in the Assembly, Marketing, and Reception of Bram Stoker’s Dracula’ in Steve Neale (ed): Genre and Contemporary Hollywood (London: BFI Publishing, 2006), s. 295-307.
Projekce: Flashdance (1983, Adrian Lyne)
Domácí projekce: Bram Stoker's Dracula (F.F. Coppola, 1992)
- Synergie
Marketing a vytváření přidružených trhů (tie-ins), cross-promotion a vztah k dalším sférám nabízejícím rozšíření exploatace filmu
Povinné texty:
Maltby, Richard, ‘The Pursuit of Synergy’, in Hollywood Cinema (Blackwell Publishing, 2003), s. 205-212.
Projekce: Želvy Ninja (1990, 103 min)
Domácí projekce: Jurský park (1993, Steven Spielberg)
- Marketing a (sub)kulturní kapitál
Marketing jako nástroj k vytváření (sub)kulturního kapitálu (festivaly, artové kino, půlnoční filmy, nezávislé filmy, národní kinematografie...etc.), různé kanály pro vytváření kulturního kapitálu a specifických publik. Rozdílné typy filmů a rozdílné typy infrastruktury.
Povinné texty:
Jancovich, Mark – Joanne Hollows, ‘Popular film and Cultural Distinction’ in Approaches to popular culture (Manchester University Press, 1995), s. 1-14.
Perren, Alisa, „Sex, Lies and Marketing: Miramax and the Development of the ‘Quality Indie’ Blockbuster,” Film Quarterly vol. 55, no. 2 (2001), s. 30-39.
Klinger, Barbara, „Současný cinefil, filmové sběratelství v éře po videu“, Iluminace vol. 17, č. 3 (2005), s. 83-103.
Projekce: Půlnoc v Paříži (2001, Woody Allen)
Domácí projekce: sex, lži a video (1989, Steven Soderbergh)
- Marketing a tvorba nové identity
Strategie spojené s vytvářením nové identity filmu jako rebranding, pře-žánrování (re-genrefication), či repackaging, v souvislosti s dovozem/vývozem, umístěním na jiné trhy, v jiné době či politickém kontextu, adresované jinému publiku než v zemi původu
Povinné texty:
Betz, Mark, ‘Art, Exploitation, Underground’, in M. Jancovich-A. Lázaro Reboll-J. Stringer-A. Willis (eds), Defining Cult Movies. The Cultural Politics of Oppositional Taste (Manchester: Manchester University Press, 2003), s. 202–222.
Richard Nowell, „Where Nothing is off Limits“: Genre, Commercial Revitalization, and the Teen Slasher Film Posters of 1982–1984.“ Post Script30, č. 2 (2011), s. 46–61.
Domácí projekce: Tmavomodrý svět (2001, Jan Svěrák)
Forma studia
-
Předpoklady a další požadavky
-
Obsah kurzu
Mgr. Jindřiška Bláhová, Ph.D.
Distribuce je tradičně ve stínu filmové produkce, přestože patří ke klíčovým článkům „životního cyklu“ každého filmu. Příběhy režisérů a hvězd přitahují standardně větší pozornost než příběhy mediálních kampaní a distribuční strategie nadnárodních korporací. Distribuce je převážně považovaná za „nejnudnější“ část filmového průmyslu, o jejímž fungování filmoví historici vědí stále nejméně. Distribuce je ale podstatně víc než jen „kanál“ na doručení audiovizuálního obsahu. Je prostorem, kde se soustředí, jak podotýká Douglas Gomery, největší moc filmového průmyslu. Právě různým podobám zmíněné moci se bude předmět věnovat v šesti zacílených přednáškách kombinovaných se seminářovými diskusemi a projekcemi. Zaměří se na distribuci a marketing jako na oblasti filmového průmyslu (a dějin kinematografie), jež mají zásadní vliv a) na výrobu filmů, b) ekonomické a ideologické rozvahy producentů, c) jak filmy přijímají diváci, d) na vytváření filmového kánonu, e) vytváření publik či f) „narativního obrazu“ filmu ve veřejném diskurzu. Distribuce a marketing jsou tak principiálně brány jako nástroje schopné vytvářet symbolické hodnoty i významy i generovat trhy pro jednotlivé filmy.
Přednášky, cvičení, projekce
Termíny výuky: pondělí (1x14 dní)
9.10., 23. 10., 6. 11., 20. 11., 4.12., 18. 12.
Doporučená nebo povinná literatura
Doporučená literatura
Austin, Bruce A. (ed.), Current Research in Film: Audience, Economics, and Law. Volume 1 (New Jersey: Ablex 1985).
Austin, Thomas, Hollywood, Hype and Audiences: Selling and Watching Popular Film in the 1990s (Manchester University Press, 2002).
Bourdieu, Pierre, ‘Introduction’ in Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste (Cambridge, Mass: Harvard University Press, London: Routledge and Kegan Paul, 1984), s. 3-9.
Elsaesser, Thomas. ‘Film Festival Networks. The New Topographies of Cinema in Europe’, in European Cinema, Face to Face with Hollywood (Amsterdam: Amsterdam Uni Press, 2005), s. 82-107.
Higson, Andrew, ‘The Concept of National Cinema’, Screen vol. 30, no. 4 (1989), s. 36-47.
Johnson, Derek, ‘Cinematic Destiny: Marvel Studios and the Trade Stories of Industrial Convergence.’ Cinema Journal vol. 52, no.1 (2012), s. 1-24.
Lobato, Ramon – Ryan, Mark David, ‘Rethinking genre studies through distribution analysis: issues in international horror movie circuits’, New Review of Film and Television Studies vol. 9, no. 2 (2011), s. 188-203.
McDonald, Paul, ‘Miramax, Life is Beautiful, and the Indiwoodization of the foreign-language film market in the USA’, New Review of Film and Television Studies vol. 7, no. 4, (December 2009), s. 353-375.
Hall, Sheldon, ‘Selling Religion: How to Market a Biblical Epic’, Film History vol. 14, no. 2 (2002), s. 170-185.
Wyatt, Justin, ‘Maintenance Marketing: Selling through Music and Product’, in High Concept (Texas University Press, 1994), s. 133-154.
Hodnoticí metody a kritéria
Předmět je zakončen zkouškou.
Podmínkou zkoušky je
Účast na přednáškách/seminářích
Znalost povinných textů.
Participace na seminářích a cvičeních.
Odevzdání dvou analytických textů - oba o rozsahu 3N -, které budou zpracovávat jednu ze dvou až tří zadaných otázek.
První text student odevzdá po prvních třech přednáškách do 13. 11. 2017 (do 20.00).
Druhý text pak do 1. 1. 2018 (do půlnoci).
Způsob odevzdání: e-mailem: jindriska.blahova(at)ff.cuni.cz
Formát: PDF
Penalizace pozdního odevzdání:
Do 24 hodin po deadlinu – půl stupně dolů
Mezi 24 a 48 hodinami po deadlinu – jeden stupeň
Mezi 48 a 72 hodinami po deadlinu – jeden a půl stupně
Mezi 72 a 96 hodinami – 2 stupně
Více než 96 hodin po deadlinu – nesplnil/a
Poznámka
-
Další informace
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Scenáristika a dramaturgie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Režie - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Režie - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Dokumentární tvorba - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Kamera - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Kamera - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Produkce - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Produkce - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Střihová skladba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_1ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ - magistr-1920_2ročník (volitelný předmět)
- Fotografie CZ: Restaurování fotografie- 2013 (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Zvuková tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Animovaná tvorba - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-2ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - bakalář-1920-3ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819 (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr-1819_1_rok (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_1ročník (volitelný předmět)
- Audiovizuální studia - magistr_1920_2ročník (volitelný předmět)